جهان از دید یک امپرسیونیست آمریکایی
آثارنیوز: «فردریک چایلد هسام» امپرسیونیست آمریکایی است که بیش تر برای خلق نقاشی هایی از منظره شهرهای بوستون، نیویورک و پاریس شهرت دارد. او کارنامه پرباری از خود به جا گذاشت و بالاتر از 3000 تابلو نقاشی، آبرنگ و طراحی خلق کرد.
به گزارش آثارنیوز به نقل از ایسنا، «چایلد هسام» ژانرهای مختلفی از منظره های ساحلی گرفته تا نقاشی های با مضامین اسطوره ای، صحنه های خودمانی و خانگی و طبیعت بی جان را تجربه نمود. این نقاش در دوران حیات خود به شهرت دست پیدا کرد و آثار هنری او به مجموعه های معتبری همچون موزه هنر متروپولیتن راه پیدا کرد. در ادامه با منتخبی از آثار او آشنا می شوید:
«نمای ساحلی، جزایر شولز»
«چایلد هسام» شیفته «جزایر شولز»، مجموعه ای از جزیره های صخره ای در «خلیج مَن» واقع در «پورتسموث» بود. این منظره ساحلی یکی از چندین تابلو نقاشی است که وی در این مکان خلق کرده است. در سال ۲۰۱۶، موزه «Peabody Essex»، موزه هنر کارولینای شمالی و لابراتوار دریایی شولز با همکاری یکدیگر نمایشگاه «امپرسیونیست آمریکایی: چایلد هسام و جزایر شولز» را برگزار کردند. بالاتر از ۳۹ نقاشی و آبرنگ از زمان حضور «هسام» در آن مکان، در این نمایشگاه گردآوری شدند.
«شانزلیزه»
«هسام» نیز همچون خیلی از هنرمندان آمریکایی برای تکمیل استعداد و سبک هنری خود به پاریس سفر کرد. او با آموختن امپرسیونیسم فرانسوی صحنه های روزمره زندگی شهری را نقاشی کرد. علاقه او به صحنه های بارانی در چندین نقاشی مانند نقاشی «شانزلیزه» مشهود است. صرف نظر از موضوع، سبک او نیز نشان دهنده تأثیر امپرسیونیست های مشهور است. نحوه به کار گیری خاص از ضربه های قلم موی، نحوه، خیابان خیس را بیشتر به تصویر می کشد.
«باران شدید، خیابان بناپارت»
اغلب درباره ی مشکلات امپرسیونیست ها در آغاز به رسمیت پذیرفته شدن توسط منتقدان شنیده ایم، اما «هسام» چندان با چنین مشکلاتی مواجه نبود. او چندین مدال و جایزه دریافت کرد. تابلو نقاشی «بارش سنگین، خیابان بناپارت» در سال ۱۸۸۷ میلادی در نمایشگاه رسمی «سالن» واقع در پاریس به معرض نمایش گذاشته شد. با خلق این نقاشی، «هسام» بار دیگر منظره ای بارانی را خلق کرد که در آن می تونیم زندگی در پاریس و مردم از طبقات مختلف جامعه که از خیابان گل آلود عبور می کنند را تماشا نماییم.
«بداهه نوازی»
صحنه های روزمره یا صحنه های خودمانی برای هنرمندان امپرسیونیست که می خواستند زندگی روزمره مردم عادی را به تصویر بکشند موضوعی رایج بود. «چایلد هسام» مانند خیلی از هنرمندان، بر لذت بردن زنان از زندگی روزمره تمرکز داشت. نقاشی «بداهه نوازی» زن جوانی را به تصویر کشیده است که در کنار پنجره درحال نواختن پیانو است. نبود صفحات موسیقی و عنوان اثر به ما می. گوید که او قطعه خاصی را نمی نوازد. در پیش زمینه، میزی را می بینیم که چند گلدان شیشه ای حاوی تک شاخه گل روی آن قرار دارد. هویت نوازنده پیانو یا زنی که پرتره او روی دیوار نصب شده است معین نیست.
«هنگام غروب»
امپرسیونیسم با نگاه کردن به صحنه های روزمره، محیط های شهری و زندگی طبقه متوسط خود را متمایز کرد. «چایلد هسام» همین مسیر را طی کرد و نقاشی تاریخی را کنار گذاشت. در غروب (بوستون در گرگ و میش) که با سال ۱۸۸۵-۱۸۸۶ متعلق می باشد، دقیقا همان چیزی است که عنوان می گوید؛ یک روز عادی در پارک «کامن بوستون».
ما می توانیم ببینیم که «هسام» چگونه با پوشاندن بوم با پوشش نارنجی و باقی گذاشتن جزییات آبی در بالا، در به تصویر کشیدن نور تسلط پیدا کرده است. ساختمان و درختان عمق تصویر را می افزایند. علاوه بر این، این مکان خاص در شهر از خاصیت دیگری از امپرسیونیسم صحبت می کند؛ مدرنیته. «کامن بوستون» یک منطقه تجاری جدید مملو از سر و صدا و حرکت از کالسکه ها بود. همین طور می بینیم که ضربات قلم مو در این نقاشی نسبت به کارهای قبلی او نرم تر است.
«پله های اسپانیایی، رم»
«چایلد هسام» یکی از اعضاء گروه «ده نقاش آمریکایی» بود. «هسام» یکی از این سه بنیانگذار بود.
برمبنای کاتالوگی که از سال ۱۸۸۹ میلادی باقی مانده است، تابلو «پله های اسپانیایی» یکی از نقاشی های «هسام» بود که در اولین نمایشگاه این گروه به معرض نمایش گذاشته شد. او این نقاشی را در زمان سفرش به رم در سال ۱۸۹۷ میلادی خلق کرد. در حقیقت او پله های اسپانیایی مشهور را سه بار در ساعات مختلف روز نقاشی کرد.
«پونت رویال، پاریس»
علاوه بر جوایزی که «هسام» برای استعداد هنری خود دریافت کرد، موزه های مختلفی نیز آثار هنری او را در زمان حیات او خریداری کردند. «پونت رویال، پاریس» اولین نقاشی این هنرمند بود که به یک موزه (موزه هنر سینسینتی) راه پیدا کرد.
این نقاشی روغن روی بوم با سبکِ نمایش داده شده در نقاشی های قبلی «هسام» متفاوت می باشد. این نقاشی پرجنب و جوش تر است، اما خاصیت های امپرسیونیستی خودرا حفظ نموده است. او برای این اثر «مدال طلای تمپل» را از آکادمی هنرهای زیبای پنسیلوانیا دریافت کرد.
«طبیعت بی جان اورگن»
آخرین نقاشی این لیست در ژانر طبیعت بی جان است. «هسام» در سال ۱۹۰۴ میلادی به «اورگن» سفر کرد و این نقاشی را با موضوع میوه های محلی به تصویر کشید. میوه های آبی که روی میز پراکنده شده اند، آلوهای اورگن هستند.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب