مطالبه هایی از رییس جمهور در حاشیه الواح هخامنشی

مطالبه هایی از رییس جمهور در حاشیه الواح هخامنشی آثارنیوز: در دیدار مدیران و فعالان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با رییس جمهور، مطالبه هایی چون تأسیس دانشگاه بین المللی میراث فرهنگی، برگزاری جلسه ای با شورای عالی امنیت ملی برای ابهام زدایی از مسأله امنیت گردشگران، تعیین بودجه برای ایران هراسی و معافیت های مالیاتی برای پشتیبانی از سرمایه گذاران و برگزاری نشستی با سفیران کشورهایی که ایران را قرمز کرده اند، مطالبه شد.


به گزارش آثارنیوز به نقل از ایسنا، همزمان با رونمایی از ۳۰ قطعه گل نبشته هخامنشی از ۱۱۰۰ قطعه ای که پنجم مهرماه با پرواز ریاست جمهوری از آمریکا به ایران استرداد شد، دیدار تعدادی از مدیران و فعالان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با رییس جمهور اجرا شد. مسعود پزشکیان نخست آن کتیبه های گلی را در موزه ملی ایران با همراهی سیدرضا صالحی امیری، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی رونمایی نمود و سپس در این جلسه حاضر شد و پای صحبت های نمایندگان این سه حوزه نشست که حدود دو ساعت طول کشید.
نخست، سید رضا صالحی امیری، وزیر میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی درباره ی شعار وفاق دولت چهاردهم و فرهنگ غنی ایران سخن گفت و اظهار داشت: ما می توانیم با شعار وفاق با ایران و با جهان به مرزی برسیم که گردشگری جایگزین نفت شود. به جهت اینکه این هدف مهم محقق شود باید موانع از مسیر صاحبان سرمایه برداشته شود. باید بتوانیم بر پروژه دروغین ایران هراسی فائق بیاییم و بر تثبیت و صلح جهانی کمک نماییم.
وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی همین طور اظهار داشت: ما به آسانی می توانیم به اهداف برنامه هفتم توسعه برای جذب ۱۵ میلیون گردشگر، ساخت ۱۹۰۰ هتل و ۴۴۰ میلیون دلار درآمد صنایع دستی برسیم.
صالحی امیری اشاره کرد: شورای عالی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی می تواند تمام موانع موجود را از مسیر توسعه در این زمینه ها بردارد.


سپس، مهدی حجت از اولین رؤسای سازمان میراث فرهنگی سخن گفت. او با تأکید بر ضرورت شناسایی ارزش های موجود در آثار تاریخی و تأمل در آنها ظهار کرد: هر اثر یک پیام انسانی دارد و ما باید ارزش و پیام انسانی این آثار را به مردم معرفی نماییم. در صورتیکه بنظر می رسد ما با میراث فرهنگی بیشتر تفریح می نماییم و بنظر می رسد آثار موزه ای و بناها بیشتر وسیله ای برای گذران اوقات فراغت ما هستند ولی ما نباید به این دام بیفتیم. باید به آثار مراجعه نماییم و از آنها عبرت بگیریم.
رییس شورای ملی بناها و محوطه های تاریخی در ایران (ایکوموس) درباره ی ضرورت پیوند انسان امروز با میراث فرهنگی سخن گفت و اظهار داشت: وقتی ارزش آثار به انسان امروز منتقل می شود ریشه پیدا می کند و آن نگرانی که درباره ی جوانانی که مهاجرت می کنند داریم از بین می رود. ما باید به این فکر نماییم که میراث فرهنگی جنبه راهبردی دارد. خیلی از مسائلی که وجود دارد توسط میراث فرهنگی می تواند رفع گردد.
او افزود: در کشور ما شدت مصرف انرژی برای ۸۰ میلیون نفر معادل یک میلیارد جمعیت چین است، اگر به حوزه پزشکی و آمار سزارین و مصرف نمک در کشور مراجعه نماییم می بینیم که سه برابر میانگین بین المللی است. واقعاً فکر می نماییم ناترازی های آب و برق و غیره را بوسیله واردات می توان جبران کرد؟ مسئولیت این میزان کشته در جاده ها کیست؟ حدودا از دوره قاجار روش زندگی کردن در کشورمان را از دست داده ایم.
این پیشکسوت میراث فرهنگی سپس پیشنهاد تشکیل دانشگاه بین المللی میراث فرهنگی را بیان کرد و خطاب به رئس جمهور اظهار داشت: البته قانون می گوید به دستگاه های اجرائی نمی تواند اجازه تاسیس دانشگاه را بدهد اما اگر این دانشگاه ایجاد شود کسانی که در آن حضور می یابند و با میراث فرهنگی ایران و زبان فارسی آشنا می شوند، بعدها به بهترین رسولان ایران تبدیل خواهند شد. ما مکان، اساتید و امکاناتش را داریم و فقط اجازه شما را می خواهیم تا مقدمات آنرا فراهم نماییم.
حجت همین طور اظهار داشت: ما نیازمند یک آمایش سرزمینی در عرصه میراث فرهنگی هستیم تا بفهمیم چگونه و کجا باید حرکت نماییم.
سپس سهیلا صفرزایی که به عنوان پیشکسوت صنایع دستی از استان سیستان و بلوچستان معرفی شد، به نمایندگی از هنرمندان این حوزه سخنرانی کرد و درحالی که به لباس سوزن دوزی خود به عنوان هنر دست زنان این خطه اشاره می کرد، اظهار داشت: متاسفانه در سالهای اخیر بی مهری هایی به صنایع دستی شده است که اگر نگاه به صادر کردن نفت کمتر شود و به صادرات صنایع دستی بیشتر شود، حتما وضع تغییر خواهدنمود.
بعد از او، جمشید حمزه زاده، عضو شورای راهبردی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و رییس هیأت مدیره جامعه هتلداران ایران با اشاره به وضعیت نامطلوب گردشگری و لغو خیلی از تورهای خارجی، اظهار داشت: سفر گردشگران اروپایی به ایران به حداقل رسیده و از کشورهای دیگر این میزان به کمتر از ۵۰ درصد رسیده است. از طرفی، گردشگری داخلی بنا به تورم حاکم در جامعه با مشکلات خاص خود مواجه می باشد. گردشگری نیازمند توجه ویژه رییس جمهور و دولت می باشد.
او سپس مطالباتی را بیان کرد که در سالهای قبل بارها و بارها درباره ی آن سخن گفته است، همچون معافیت مالیاتی، حذف مالیات بر ارزش افزوده، پشتیبانی از سرمایه گذاران با پرداخت تسهیلات با سود کمتر و افزایش دوره تنفس طولانی برای بازپرداخت تسهیلات.
حمزه زاده همین طور اظهار داشت: ما برای ساخت و نوسازی هتل ها به ۳۵ همت نیاز داریم که ۲۵ همت آن برای هتل های جدید و ۱۰ همت برای نوسازی و بازسازی هتل های قدیمی و فرسوده است.
محسن حاجی سعید، رییس جامعه انجمن های راهنمایان گردشگری ایران نیز به موضوع ایران هراسی پرداخت و اظهار داشت: ایران هراسی فقط مشکل آقای صالحی امیری و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیست و حاکمیتی است. اگر می خواهید اقتصاد شکوفا شود و سرمایه گذاری اتفاق افتد و از خروج نخبگان جلوگیری شود، ساختاری تشکیل و بودجه گذاری شود. اگر جدی نگیرید قدرت نرم در دنیا آنرا زیر سوال می برد.
او همین طور اظهار نمود ۲۰۰ هزار یورو بودجه تبلیغات گردشگری ایران است اما آیا با این مبلغ می توان ایران را به دنیا شناساند؟ این رقم نیاز به افزایش دارد.
رییس جامعه انجمن های راهنمایان گردشگری همین طور به اظهارات تعدادی از سفرای خارجی مقیم که ایران را در لیست کشورهای ناامن قرار داده اند، اشاره نمود و خطاب به رئیس جمهور اظهار داشت: آنها معتقدند گردشگران گاهی با برخوردهای سختگیرانه مواجه می شوند. ما امیدواریم با رهبری و هدایت شما از شورای عالی امنیت ملی خواسته شود درباره ی موضوع امنیت گردشگران جلسه ای بگذارد. همین طور یک جلسه با حضور وزرای دیگر اجرا شود تا ماجرای گردشگری را برای آنها تشریح نماییم و جلسه ای با کشورهایی که ایران را قرمز کرده اند بگذاریم تا حرف های آنها شنیده شود.
او همین طور درخواست راه اندازی صندوق پشتیبانی از فعالان گردشگری را با دو خروجی بیمه و پشتیبانی از فعالان گردشگری در مواقع بحرانی پیشنهاد کرد.


سپس حرمت الله رفیعی، رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران در سخنانی خطاب به رییس جمهور اظهار داشت: ما از شما چیزی نمی خواهیم فقط موانعی را که به ناحق بر گرده گردشگری گذاشته شده است قطع کنید، همچون مالیات. با ما مثل همه دنیا رفتار کنید.
او سپس از مالیات هایی که معتقد می باشد بیجا از صنف گردشگری خصوصاً در سفرهای خارجی گرفته می شود مثال هایی آورد و درخواست نمود هیأتی برای رسیدگی به این مسائل تشکیل گردد.
رفیعی همین طور بخشنامه های اخیر سازمان هواپیمایی درباره ی لغو پروازها و استرداد هزینه ها را «بلااثر» خواند و اظهار داشت: صاحب محصول شرکت های هواپیمایی هستند اما آژانس های مسافرتی باید خسارت را پرداخت کنند. آنها این خسارت را نداده اند و در این بخشنامه ها در چند روز اخیر مشکلاتی را برای ما درست کرده است.
او همین طور به تعیین ۱۰ یورو عوارض برای پروازهای خارجی اشاره نمود و اظهار داشت: از زمانی که این عوارض تعیین شده، قیمت بلیت برخی مسیرها گران تر شده است. با این مالیات ها سفر به همه جای دنیا برای ایرانیها گران شده است.
رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران همین طور بر ضرورت توجه به گردشگری منطقه و کشورهای همسایه اصرار کرد و اظهار داشت: کشوری مثل فرانسه ۹۰ درصد گردشگرانش را از کشورهای همسایه دارد، آن وقت ما نگاهمان به بلاد دور است، باید اولویت با کشورهای همسایه باشد و دیپلماسی منطقه ای شکل بگیرد.
اوجانی، سرمایه گذار یک هتل پنج ستاره در البرز به نمایندگی از سرمایه گذاران سخن گفت و به خواب طولانی سرمایه هتلداران اشاره نمود و افزایش دوره تنفس برای بازپرداخت تسهیلات و پشتیبانی از سرمایه گذاران را مطالبه کرد.
در ادامه هم مسعود پزشکیان، رییس جمهور در اهمیت فرهنگ غنی ایران و ضرورت معرفی آن سخن گفت.
در این جلسه تعدادی از پیشکسوتان دیرینه شناسی نیز حضور داشتند که نوبتی برای سخنرانی نداشتند و موضوعات نشست با آنکه در حاشیه رونمایی الواح هخامنشی برگزار گردید، اما بیشتر روی موضوع گردشگری و سرمایه گذاری متمرکز بود.
در این جلسه که در موزه ملی ایران برگزار گردید، علاوه بر مدیران وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و مدیران استانها، محسن حاجی میرزایی ـ رییس دفتر رییس جمهور ـ، فاطمه مهاجرانی ـ سخنگوی دولت چهاردهم ـ و الیاس حضرتی ـ رییس شورای اطلاع رسانی دولت چهاردهم ـ نیز حضور داشتند.



منبع:

1403/07/18
09:23:00
5.0 / 5
79
تگهای خبر: آثار تاریخی , بنا , بیمه , پرواز
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۲
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری