باستان شناسان سراغ محوطه ای در جنوب شرقی ایران رفتند که نیمه تخریب شده است

باستان شناسان سراغ محوطه ای در جنوب شرقی ایران رفتند که نیمه تخریب شده است آثارنیوز: باستان شناسان کاوش در محوطه ای تاریخی در بندر تیس (سیستان و بلوچستان) را آغاز نموده اند که بر اثر ساخت و سازهای بی رویه، غیرقانونی و بدون مجوز، در معرض نابودی قرار گرفته و فقط 20 درصد از آن باقی مانده است. تا حالا قطعات سفال لعابدار و دارای کتیبه های قرآنی و اشیاء برنزی و شیشه ای از این محوطه کشف شده است.


به گزارش آثارنیوز به نقل از ایسنا، محوطه کلندی در مرکز روستای امروزی تیس، از توابع بخش مرکزی شهرستان چابهار، در ۵ کیلومتری شمال شهر چابهار و در محدوده سرزمینی منطقه آزاد چابهار واقع شده است. فصل دوم جستجوهای دیرینه شناسی در این محوطه، اضطراری و نجات بخشی بوده که با همکاری منطقه آزاد چابهار و مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در حال انجام می باشد.
نوذر حیدری که سرپرست هیأت دیرینه شناسی کلندی است، درباره ی ضرورت انجام کاوش نجات بخشی در این محوطه اظهار داشت: متاسفانه این محوطه در همه این سال­ ها باوجود شناخته بودن به ثبت نرسیده است و بواسطه قرار داشتن در مرکز روستا و ساخت وسازهای بی رویه و غیرقانونی و فاقد مجوزِ ساخت که از یک دهه پیش رشد بسیار فزاینده­ای داشته تقریباً در معرض نابودی کامل قرار دارد. بخش­ هایی از این محوطه (در حدود ۲۰ درصد) هنوز باقی ­مانده است که ضروریست ضمن نجات دادن بخش­ های باقی­ مانده، از جزییات و کم و کیف این استقرار اطلاعات بیشتری به دست آورد و مقدمات نجات بخشی و ثبت ملی آن فراهم گردد و از دست اندازی بیشتر به آن جلوگیری شود.
این عتیقه شناس با اعلان اینکه این محوطه برای اولین بار در سال ۱۹۳۷ میلادی در نقشه توپوگرفی که «ارل اشتاین» از روستا و بندر تیس تهیه کرد، عرضه شد، اضافه کرد: محوطه از دو برجستگی شرقی و غربی تشکیل شده است که بخش­ های حاکم نشین بندر محسوب می­ شدند و بخش­ هایی از این دو برجستگی با وجود تفکیک اراضی و داشتن مالک شخصی هنوز ساخت وسازی در آنها صورت نگرفته است.



سرپرست هیأت دیرینه شناسی اظهار داشت: کاوش ها در برجستگی شرقی متمرکز و ترانشه ای به ابعاد ۱۰×۵ متر به وجود آمده است که حاوی عناصر گوناگون معماری و فضاهای مختلف است و کاوش آن تا رسیدن به خاک بکر و کف فضاها ادامه خواهد یافت. قطعات سفال لعابدار و دارای کتیبه­ های قرآنی و اشیاء برنزی، شیشه و... همچون یافته ­های کاوش تا این مرحله هستند. مصالح اصلی ساخت عناصر معماری را قطعات ماسه سنگ تشکیل می ­دهد که در ابعاد مختلف هندسی تراش خورده و مورد استفاده قرار گرفته ­اند.

برخی آثار یافته شده از این محوطه

منبع:

1403/07/09
09:51:51
5.0 / 5
1025
تگهای خبر: تاریخ , دیرینه شناسی , روستا , فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۲
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری