لزوم تبدیل استان مرکزی به محل حضور گردشگران

لزوم تبدیل استان مرکزی به محل حضور گردشگران به گزارش آثارنیوز، مرکزی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی اظهار داشت: ما بایستی با نشان دادن ظرفیتهای گردشگری، استان مرکزی را از محل عبور به محل حضور گردشگران تبدیل نماییم.


محمود مرادی نراقی، دوم مهر ماه در نشست با اصحاب رسانه اظهار نمود: زیرساخت های گردشگری استان مرکزی زیاد و از بسیاری استانهای دیگر بهتر است. باید نقاط قوت و برجستگی های تاریخی استان را تبلیغ نماییم.
وی ادامه داد: اگر توریست به استان مرکزی نیاید سرمایه گذاری های گردشگری کم و با شکست مواجه می شود و در نتیجه به آثار تاریخی بی توجهی می شود.
مرادی با اشاره به اینکه سال جاری حدود ۵ میلیون نفر از بناهای گردشگری کشور بازدید داشته اند اظهار داشت: این آمار پیش از کرونا حدود ۹ میلیون نفر بود.
وی افزود: جمهوری اسلامی در یک جنگ نابرابر و ناعادلانه قرار دارد و رسانه های صهیونیستی ما را در تصور مردم جهان به یکی از ناامن ترین کشورهای جهان تبدیل نموده اند.
مرادی ضمن اشاره به عدم توجه به ظرفیت گردشگری در استان و کشور خاطرنشان کرد: ما به لحاظ ظرفیتهای گردشگری جزو ۱۰ کشور برتر جهان هستیم ولی جزو رده های برتر از لحاظ تعداد توریست قرار نداریم.
مرادی با اشاره به اینکه به صورت معمول حدود ۳۰ درصد ظرفیت هتل های استان مرکزی پر است اظهار داشت: ما بایستی درآمد کشور را از طریق های غیر نفتی تأمین نماییم که گردشگری یکی از این راه هاست.
وی با اشاره به اینکه ما جزو بی نظیرترین کشورهای جهان به لحاظ تمدنی هستیم اظهار داشت: متاسفانه سرمایه گذاری درستی در حوزه گردشگری نکرده ایم و نتوانسته ایم ظرفیت ها را به خوبی معرفی نماییم یا حتی در مواردی بد هم تعریف کرده ایم.
مرادی افزود: بودجه کل وزارت میراث فرهنگی امسال نزدیک به ۷ همت است که حدودا چیزی معادل بودجه شهرداری اراک است. سرانه ای که برای محافظت از هر اثر تاریخی در کشور گذاشته شده هم نزدیک به ۱۳ میلیون تومان است که بسیار ناچیز است.
وی در ارتباط با آمار گردشگران استان مرکزی اظهار نمود: از ۲۴ اسفند تا ۲۴ فروردین نزدیک به یک میلیون و ۸۰۰ هزار توریست از جاذبه های گردشگری استان مرکزی بازدید کردند.
وی ضمن اشاره به وجود ۶۸ اثر ناملموس و ۲۵ اثر طبیعی در استان مرکزی اظهار نمود: دو هزار بنای تاریخی در استان مرکزی وجود دارد که ۹۱۴ اثر از این تعداد، ثبت ملی شده است. از این تعداد ۳۵۰ اثر به شکل بنا و مابقی به شکل محوطه تاریخی، تپه و سنگ نگاره هستند.
مرادی با اشاره به اینکه تمام آثار تاریخی احتیاج به مرمت دارند اظهار داشت: مرمت بازار سرپوشیده اراک به مدت پنج سال، سالیانه نزدیک به ۱۰۰ میلیارد تومان نیاز دارد که سال جاری تنها ۱۰ میلیارد تومان به این بازار اختصاص داده شده است. متاسفانه خود کسبه بازار اراک توجهی به مرمت آن نمی کنند.
وی ضمن اشاره به آغاز هفته گردشگری از پنجم مهرماه اضافه کرد: در این هفته از سفال های سلطان آباد در موزه چهار فصل رونمایی می شود. سفال های سلطان آباد یکی از مرغوب ترین سفال های ایران هستند و ارزش بالایی دارند.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی خاطرنشان کرد: افتتاح مراکز در رابطه با گردشگری مثل مجتمع گردشگری سرو، مزرعه گردشگری انجدان و مجتمع بومگردی در روستاهای ابراهیم آباد، انجدان، وفس و مجدآباد فراهان از دیگر برنامه هاست.
مرادی افزود: بازدید نیم بها از موزه های استان و غار نخجیر دلیجان، تجلیل از فعالان گردشگری و نشست هم اندیشی در دانشگاه پیام نور همچون برنامه هاست.
وی ضمن اشاره به وجود یکی از بزرگترین پروژه های گردشگری ایران در شهرستان زرندیه استان مرکزی اظهار داشت: مجتمع گردشگری ایرانی ها به مساحت ۱۴۰۰ هکتار و با حجم سرمایه گذاری ۷۰ همت، توسط بخش خصوصی درحال ساخت است که به شکل فاز به فاز به بهره برداری می رسد و تابحال چندین فاز آن افتتاح شده است.



1403/07/03
12:36:30
5.0 / 5
208
تگهای خبر: آثار تاریخی , بنا , بنای تاریخی , تاریخ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۲
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری