تهیه نقشه­ گردشگری ۳۱ استان و اطلاعات آوانگاری از جانب سازمان نقشه برداری

تهیه نقشه­ گردشگری ۳۱ استان و اطلاعات آوانگاری از جانب سازمان نقشه برداری به گزارش آثارنیوز، سازمان نقشه برداری کشور جهت اطلاع رسانی و معرفی آثار باستانی، مراکز گردشگری و نقاط دیدنی به کاربران داخلی و خارجی، مبادرت به تهیه نقشه گردشگری ۳۱ استان کشور به ­همراه اطلاعات آوانگاری اسامی کرده است.


به گزارش آثارنیوز به نقل از ایسنا، اداره نقشه نگاری موضوعی و مبنایی در مدیریت نقشه نگاری و اطلس های ملی این سازمان مبادرت به تهیه نقشه گردشگری ۳۱ استان کشور به ­همراه اطلاعات آوانگاری اسامی کرده است.
در این نقشه­ ها، فرودگاه ­ها، بنادر، راه ها و راه آهن ها(با به­ روزترین داده های موجود)، و همینطور اماکن تاریخی، فرهنگی و چشم اندازهای طبیعی کشور نمایش داده ­شده­ است.
این نقشه ها می­ توانند مورد استفاده آژانس­ ها و شرکت ­های گردشگری، جامعه هتل­ داران و فعالان صنعت توریسم، علاقه ­مندان به گردشگری و همینطور عموم مردم کشور و کشورهای خارجی قرار گیرد.
شیوه آوانگاری کلی(واج نویسی) نام ­های جغرافیایی ایران، تلفظ صحیح و همسان نام ­های جغرافیایی را برای عموم کاربران امکان­ پذیر می­ سازد. از این­ رو درج اطلاعات آوائی در نقشه ­ها، اطلس ­ها، فرهنگ ­ها، دانشنامه ­ها، واژه ­نامـه ­هـای جغرافیـایی، کتاب­ ها و سایر مستندات گامی مهم در استانداردسازی اسامی اماکن و عوارض جغرافیایی تلقی­ می­ شود.
برای نیل به این منظور، در شیوه آوانگاری نام ­های جغرافیایی از نشانه­ هایی برای نمایش آواها استفاده شده است که علاوه بر انطباق با قواعد علمی آواشناسی، از سادگی و قابلیت اجرایی هم برخوردار باشند. شیوه­ مذکور که متناسب با الزامات و مقتضیات زبان فارسی عرضه ­ گردیده، امکان تلفظ دقیق نام­ های جغرافیایی به فارسی رسمی را فراهم می­ سازد.
به نقل از روابط عمومی سازمان نقشه برداری کشور، در آوانگاری نام­ های جغرافیایی ایران، از علایم و نمادهای لاتین استفاده شده است؛ این خصوصیت باعث می ­شـود تا بعنوان روشی برای تبدیل نگارش فارسی مکان نام ­ها به نگارش لاتین مطرح شود. از این ­رو همه کاربران در ایران و نیـز دیگر نقاط جهان قادر خواهند بود از این شیوه­ لاتین نویسی برای نگارش و تلفظ نظام مند و صـحیح اسـامی جغرافیـایی بهره ببرند.
به کارگیری شیوه­ واحد آوانگاری نام­ های جغرافیایی در مراکز آموزشی و پژوهـشی، دسـتگاه ­هـا و نهادهـای اجرایـی مرتبط، مراکز تولید نقشه، و هم مؤسسات جغرافیایی ضرورتی است که می­ تواند از بروز تغییر و تحریف در نگارش و تلفظ مکان نام ­ها جلوگیری کرده و موجبات حفظ نام ­های جغرافیایی به­ عنوان میراث فرهنگی و هویت جغرافیایی را فراهم سازد. از طرفی به علت نقش و کارکردهای متنوع اسامی اماکن و عوارض جغرافیایی بخصوص در جغرافیـای سیاسـی، اجـرای شیوه­ آوانگاری نام­ های جغرافیایی در کشور علاوه بر نتایج مثبت داخلی می­ تواند منافع کـشورمان در عرصـه بین الملل را هم تضمین کند.




منبع:

1403/06/20
11:12:25
5.0 / 5
1096
تگهای خبر: آموزش , استاندارد , باستانی , بنا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری