کشف بقایای ۵۲۰۰ ساله در تپه بور جوانرود

کشف بقایای ۵۲۰۰ ساله در تپه بور جوانرود آثارنیوز: کرمانشاه سرپرست گروه دیرینه شناسی تپه بور جوانرود از کشف بقایا و مواد فرهنگی مربوط به حدود 5200 سال قبل در این محوطه باستانی خبرداد.


فرهاد فتاحی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به گمانه زنی بمنظور تعیین عرصه و حریم تپه بور جوانرود، اظهار داشت: این محوطه باستانی در سال ۱۳۸۴ توسط دکتر یعقوب محمدی فر از باستان شناسان برجسته کشورمان مورد شناسایی قرار گرفت و با عنوان تپه پشت آبادی تپه بور ثبت گردید.
وی با اعلان اینکه این محوطه باستانی در روستایی به همین نام در حدود پنج کیلومتری شهر جوانرود واقع شده، اضافه کرد: با عنایت به قرار داشتن این محوطه تاریخی در داخل بافت روستا و ایجاد ساخت و سازهای مسکونی در حاشیه آن، متاسفانه بخشهایی از این تپه تاریخی و محوطه اطراف آن در سالهای قبل تخریب شده است.
این عتیقه شناس افزود: از طرفی طی سال های اخیر، درخواست های مکرری از طرف اهالی روستا برای انجام ساخت و سازها در اطراف این محوطه به میراث فرهنگی استان شده بود که در نهایت مسئولین میراث فرهنگی تصمیم گرفتند با انجام گمانه زنی، عرصه و حریم این محوطه باستانی تعیین شود تا علاوه بر این که مانع دست درازی های جدید به محوطه باستانی تپه بور شوند، زمینه ای فراهم آورند تا اهالی روستا بتوانند ساخت و سازهای خودرا طبق ضوابط در پیرامون آن انجام دهند.
وی اشاره کرد: براین اساس، با تامین اعتبار از طرف اداره کل میراث فرهنگی استان و صدور مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی، پروژه گمانه زنی بمنظور تعیین عرصه و حریم تپه بور جوانرود در تیرماه شروع و الان به انتها رسیده است.


فتاحی اشاره کرد: در این پروژه جمعاً ۲۳ گمانه در ابعاد ۱.۵*۱.۵ در تپه بور جوانرود ایجاد و مشخص شد عرصه این محوطه حدود ۲.۱۹ متر وسعت دارد، درحالیکه سابقاً حدود پنج هکتار در نظر گرفته شده بود.
وی درباب کشفیاتی که طی این گمانه ها در این تپه باستانی نیز داشته عنوان کرد: طبق مواد فرهنگی کشف شده در این محوطه باستانی همچون سفال ها، مشخص شد که قدیمی ترین شواهد استقرار در این محوطه متعلق به دوره مس و سنگ بوده و بعلاوه شواهد استقرار در هزاره دوم پیش از میلاد و دوره اشکانی و ساسانی را نیز دارد. همین طور در پی انجام این پروژه در بعضی از گمانه ها به بقایایی از معماری هم برخوردیم که کیفیت آنها و این که متعلق به چه دوره ای هستند معین نیست و نیاز به انجام جستجوهای دیرینه شناسی بیشتر دارد.
این عتیقه شناس یادآورشد: وجود مواد فرهنگی متعلق به حدود ۵۲۰۰ سال قبل در این محوطه باستانی که بر سر کریدور جوانرود - کوزران قرار دارد، حاکی از اهمیت آن در مطالعات باستان شناختی منطقه است.
وی اشاره کرد: ادامه جستجوهای دیرینه شناسی در این محوطه می تواند در گاه نگاری شهرستان جوانرود و منطقه اورامانات تاثیرات زیادی داشته باشد.
تپه بور جوانرود زمستان سال ۱۴۰۲ به ثبت ملی رسید.





1403/06/19
10:39:15
5.0 / 5
88
تگهای خبر: باستان شناسی , باستانی , تاریخ , دیرینه شناسی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری