حال ناخوش بازار تاریخی همدان
به گزارش آثارنیوز، همدان در دل هر بازار، زندگی با تپش های شاداب و رنگارنگ خود جریان دارد؛ جایی که زندگی با رنگ ها و صداهای متنوعش به تپش درمی آید و داستان های بی پایانی از خرید و فروش روایت می کند. اما در این شلوغی و هیاهو، امنیت و ایمنی همچون سایه ای پنهان، به آرامش این فضا کمک می نماید.
بازار همدان، با تاریخ کهن، نیازمند فضایی امن است تا خریداران و فروشندگان با آرامش خاطر به فعالیتهای اقتصادی خود بپردازند.
ایمن سازی بازارها بعنوان یکی از الزامات اساسی برای حفظ امنیت اقتصادی و اجتماعی جوامع شناخته می شوند و بازار همدان، با تاریخچه ای غنی بعنوان یکی از مراکز مهم تجاری غرب کشور، نیازمند توجه ویژه به این مقوله است. ایمن سازی این بازار نه تنها به افزایش اعتماد مشتریان و فروشندگان کمک می نماید، بلکه نقش بسزایی در جذب سرمایه گذاران و رونق اقتصادی منطقه خواهد داشت.
این بازار دارای چندین راسته، بازارچه وکاروانسراست و در وسط شهر بنا نهاده شده، این بنا با ۲۰۰ هزار متر مربع وسعت امروز حال خوشی ندارد. مجموعه ای که روزانه پذیرای هزاران خریدار، مسافر و توریست است به لحاظ ایمنی در وضعیت مناسبی قرار نداشته و بیش از تمام هم در معرض حوادثی نظیر آتشسوزی قرار دارد.
بمب ساعتی وضعیت ایمنی در بازار همدان چندین سال است که فعال شده و الان به ساعتهای پایانی انفجار خود نزدیک می شود که مسؤلان مربوطه باید سریعاً چاره اندیشی کرده و این بمب را با تدبیر خنثی کنند ازاین رو خبرگزاری ایسنا بر آن شد تا در رابطه با این مورد سلسله نشست هایی را برگزار کند تا راهکارهای موثری برای بهبود وضعیت ایمنی در بازار بررسی شود.
عرض کم معابر بازار همدان عامل محدودیت در امدادرسانی به هنگام بروز حادثه
عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان همدان اظهار نمود: خطرات تهدید کننده ایمنی بازار را میتوان به دو دسته عوامل طبیعی مانند برف، باران، زلزله و سیل و عوامل انسانی شامل آتشسوزی و تغییرات بوجود آمده در بناها تقسیم بندی کرد که در بحث آتشسوزی و اطفا حریق سازمان های شهرداری و آتش نشانی ورود کرده و تجهیزات و تمهیداتی را فراهم می کنند اما محدودیت هایی در بازار در زمینه امدادرسانی به علت عرض کم معابر و راسته ها وجود دارد که امکان دارد در بحث اطفا حریق این مشکل با نصب شیرهای هیدرانت تاحدودی رفع گردد اما برای امدادرسانی، آمبولانس و خودرو های امدادی باید بتوانند وارد بازار شده و کمک های اولیه را انجام دهند.
وحید آقامحمدی با اشاره به اینکه در مبحث ایمنی بازار حفظ بناهای تاریخی در روند مرمت و مقاوم سازی و حفظ جان انسان های فعال در این راسته ها و کاروانسراها باید مورد توجه قرار گیرد که این مورد نیازمند اقدامات کارشناسی شده از جانب سازمان هایی مانند آتش نشانی، نظام مهندسی، میراث فرهنگی و شهرداری است، اضافه کرد: اغلب بناهای تاریخی بازار همدان به علت دیوارهای عریض از جنس خشت و گل در معرض خطر زلزله قرار دارند ازاین رو مقاوم سازی این بناها بسیار مهم بوده و باید در اولویت قرار گیرند.
مباحث اقتصادی؛ اصلی ترین دلیل عدم پیشرفت ارتقا سطح کیفیت ایمنی در بازار
وی با اشاره به اینکه رسالت نظام مهندسی بهبود وارتقای افزایش ساخت وساز بوده و به شکل مداوم دوره هایی برای افزایش آگاهی و اطلاعات مهندسین در رابطه با بحث های فنی و ایمنی ساختمان برگزار می شود، افزود: برداشتن آجرهای روی سطح یک بنای قدیمی یا تراشیدن کاهگل قدیمی به معنای مقاوم سازی ساختمان نبوده بلکه این ساختمان نوسازی شده است و مقاوم سازی بافت تاریخی یک علم پیچیده و پرهزینه است و میتوان بعنوان یکی اصلی ترین علل عدم پیشرفت چشم گیر شهرداری، میراث فرهنگی و سازمان های مرتبط در زمینه ارتقا سطح کیفیت ایمنی در بازار به بحث های اقتصادی و هزینه بر بودن عملیات مقاوم سازی اشاره نمود.
آقامحمدی با اشاره به اینکه متاسفانه بحث مقاوم سازی بناهای تاریخی بازار در همدان مغفول مانده است، افزود: در چندسال اخیر در بافت تاریخی موضوعی رایج شده که بنایی با صد سال قدمت را تنها نوسازی کرده و بدون توجه به مباحث ایمنی با عنوان اقامتگاه های بومگردی آغاز به پذیرش توریست می کنند، بدون توجه به این که آیا این بنا توان استقامت در مقابل این کار را دارد که باید به جز موارد زیبایی منظر و نوسازی ظاهر موارد ایمنی و مقاوم سازی این اقامتگاه ها هم مورد توجه قرار گیرند.
عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان همدان بیان نمود: کمیته ای با عنوان بازدید و بازرسی از ساختمان های مهم در سطح شهر با دستور وزارت راه و شهرسازی تشکیل شده که دبیری این کمیته برعهده اداره کل راه و شهرسازی است و نمایندگانی از استانداری، راه و شهرسازی، شورای شهر، شهرداری و نظام مهندسی در آن حضور و از سوی وزارت خانه مأموریت دارند تا از ساختمان های مهم شهر مانند مدارس دولتی و غیرانتفاعی، پاساژها، ساختمان پزشکان، مطب ها و دفاتردولتی بازدید کرده و پس از بررسی فرم های مربوطه تکمیل و امتیازبندی صورت می گیرد سپس این امتیازات در سامانه ای با نام بازدید و بازرسی از ساختمان های مهم شهر ثبت شده و اگر این ساختمانها امتیاز حدنصاب را کسب نکنند بعنوان ساختمان های پرخطر شناخته شده و باید مقاوم سازی توسط مالکین صورت گیرد.
اختصاص ۳۰ درصد بازدیدهای کمیته بازدید و بازرسی از ساختمان های مهم در سطح شهر به بازار
آقامحمدی با تکیه بر این که بازدید و بررسی ساختمان ها توسط این کمیته باید نتیجه به دنبال داشته و این بازدیدها فقط برای سلب مسئولیت از یکسری دستگاههای اجرایی در استان نباشد و پس از شناسایی معایب و خطرات ساختمان ها تعمیر و مرمت آن در دستور کار قرار گیرد و مطابق برنامه ۳۰ درصد بازدیدهای کمیته بازدید و بازرسی از ساختمان های مهم در سطح شهر به بازار اختصاص داده شود، خاطرنشان کرد: مقاوم سازی و بازسازی یک پاساژ هزینه زیادی به دنبال دارد چون که صدها نفر در آنجا فعالیت می نمایند و باید در کنار هزینه های تعمیرات به فکر کسب و کار آنها هم بود اما در نهایت کل این مخارج به اندازه هزینه های بازسازی یک ساختمان تخریب شده مانند پلاسکو نیست و در صورت بروز حادثه به طورقطع از هزینه های بازسازی آن بیشتر بوده ازاین رو پیشگیری و مقاوم سازی از درمان و هزینه برای تعمیر خسارات پس از حادثه بهتر است.
وی با اشاره به اینکه سقف مغازه ها در بازار تاریخی همدان به شکل شیروانی بوده و در صورت وزش باد شدید امکان صدمه آنها وجود دارد، اظهار داشت: مبحث ۲۲ مقررات ملی نظام مهندسی در رابطه با تعمیر و نگهداری ساختمان ها بوده و طی چندسال گذشته مغفول مانده است و کمیته بازدید و بازرسی از ساختمان های مهم در سطح شهر با ۱۰ عضو نهایتا به شکل ماهیانه سه یا چهار ساختمان را بررسی نمایند یا آتش نشانی مگر چه تعداد نیرو دارد که بتواند یک به یک ساختمان ها را در سطح شهر بازدید کرده و امتیازدهی برای آنها انجام دهد اما نظام مهندسی بعنوان یک مجموعه با بیشتر از ۱۰هزار مهندس پتانسیل بالایی دارد که این مبحث ۲۲ را فعال کند و مهندسین به شکل مجموعه های انفرادی یا تیمی تمامی بافت های تاریخی یا حتی پروژه های مسکونی را پس از گذشت مدتی از ساخت آنها بررسی نمایند تا پس از شناسایی بافت های صدمه پذیر عرضه طرح و اصلاح آنها صورت گیرد.
قوانین دست و پاگیر؛ مانع از افزایش ایمنی در بازار
عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان همدان با اشاره به اینکه پس از احیا مبحث ۲۲ مقررات ملی نظام مهندسی بازار به شکل دوره ای بوسیله ی یک تیم کارشناسی و مهندسی بازدید و بررسی می شود، تصریح کرد: مدیریت کلان استان در زمینه افزایش ایمنی در بازار می تواند اقدامات مهمی انجام دهد که باید به شهرداری ها اجبار شود تا هرچه زودتر امور در ارتباط با ایمنی را پیگیری کنند همینطور اجرایی شدن مبحث ۲۲ در روند ارتقا کیفیت ایمنی و نگهداری از ساختمان های سطح شهر با انجام بازدیدهای مستمر بسیار موثر خواهد بود.
آقامحمدی با اشاره به اینکه یکی از موانع افزایش ایمنی در بازار بحث تاریخی بودن این راسته ها و کاروانسراهاست که به سادگی و بدون حضور میراث فرهنگی نمی توان تغییرات یا تعمیراتی در آنها ایجاد کرد، اظهارکرد: مقاوم سازی بافت های تاریخی به مطالعات و تحلیل های کارشناسان فعال در این عرصه نیاز دارد و باید مدیریت کلان استان به شکل جدی در این حوزه ورود کند و با اجرایی شدن مبحث ۲۲ ساختمان ها به صورت سالیانه پایش و ارزیابی می شوند و این یک کار شفاف سازی است و بازدید برای ایمنی در زندگی روزمره مردم به یک مبحث روزمره تبدیل و اهمیت آن برای مردم تداعی می شود که متاسفانه نگهداری از ساختمان ها تبدیل به یک مبحث فرهنگی در زندگی مردم نشده است.
وی با اشاره به اینکه انجام تعمیرات جزئی ساختمان ها به شکل یک عامل تشویقی توسط شهرداری مجانی شده است، اظهار داشت: مطابق قانون اصلاح و ترمیم پروژه های خطر آفرین برعهده شهرداری است اما قوانین دست و پا گیری تدوین شده که مانع از افزایش ایمنی در بازار است و پاساژهایی که در چندسال اخیر ساخته شدند به علت رعایت ضوابط و آئین نامه های روز مشکلی از لحاظ ایمنی ندارند.
منبع: asarnews.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب