توسط پژوهشگاه میراث فرهنگی انجام شد؛

تعیین عرصه و پیشنهاد حریم محوطه قیزقالاسی بیله سوار

تعیین عرصه و پیشنهاد حریم محوطه قیزقالاسی بیله سوار آثارنیوز: پروژه گمانه زنی بمنظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم محوطه قیزقالاسی شهرستان بیله سوار استان اردبیل بمنظور حفظ و جلوگیری از تخریب بقایای معماری آن انجام شد.



به گزارش آثارنیوز به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، سعید ستارنژاد سرپرست هیئت دیرینه شناسی با بیان این خبر اظهار داشت: فعالیت گمانه زنی باستان شناختی محوطه قیزقالاسی شهرستان بیله سوار با مجوز پژوهشگاه و پشتیبانی مالی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل انجام شد.
وی محوطه قیزقالاسی را یکی از مهم ترین محوطه های سده های اولیه اسلام دشت مغان استان اردبیل خواند و اشاره کرد: این محوطه در راه شاه راه ارتباطی شهرهای ولایت آذربایجان با شهرهای جنوب قفقاز قرار دارد و نقش مهمی در رویدادهای سده های اولیه اسلام منطقه آذربایجان داشته و از این نظر حائز اهمیت فراوانی است.
این دکتری دیرینه شناسی دوران اسلامی اظهارکرد: در سالهای قبل به سبب توسعه بافت روستا، بخش های از عرصه محوطه از سمت جنوب و جنوب شرقی در معرض تهدید قرار گرفته و قسمت های از بقایای معماری آن تخریب شده است. بنابراین، ضرورت انجام فعالیت گمانه زنی بمنظور تعیین عرصه و حریم آن وجود داشت.
سرپرست هیأت دیرینه شناسی اضافه کرد: براین اساس، فعالیت گمانه زنی باستان شناختی در پیرامون این محوطه با بوجودآوردن ۲۸ گمانه انجام شد که امید می رود بعد از مشخص شدن وضعیت عرصه و حریم این محوطه، پژوهش های جامع تر دیرینه شناسی در آن صورت گیرد.


منبع:

1403/05/31
10:03:48
5.0 / 5
165
تگهای خبر: بنا , دیرینه شناسی , روستا , صنایع دستی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۲
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری