باستان شناسان چرا سراغ نقش رستم رفته اند؟

باستان شناسان چرا سراغ نقش رستم رفته اند؟ آثارنیوز: زمین در «نقش رستم»، مجموعه آرامگاهی شاهان هخامنشی دهان باز کرده است. فرونشست به این منطقه تاریخی رسیده است. حالا باستان شناسان بدنبال فرضیه هایی، کاوش در نقش رستم را آغاز نموده اند و می گویند هدفشان ساماندهی و حل مشکل فروشُست هاست.


به گزارش آثارنیوز به نقل از ایسنا، باران های بهاری در «نقش رستم»، شکاف ها و چاله های عمیقی را پدید آورده است. برخی شاهد بوده اند که تَرک ها و شکاف ها از حدود یک دهه پیش در نقش رستم بوجود آمده که با سنگ ریزه پُر شده بودند. در بهار ۱۴۰۳ اما اوضاع در این محوطه باستانی کمی متفاوت شد؛ عمق و طول شکاف ها بیشتر شده است، بگونه ای که حالا آرامگاه شاهان هخامنشی و کعبه زرتشت را تهدید می کند.
برخی علت آن چه در نقش رستم رخ داده است را به قنات های خشک شده و لایروبی نشده و همینطور چاه های کشاورزی که بدون مجوز تا همین اواخر در اطراف این محوطه باستانی حفر شده اند، مربوط می دانند.
علیرضا عسکری چاوردی، مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید، از ۱۵ استاد دانشگاه شیراز که اواخر اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ این محوطه باستانی را بررسی کردند، نقل قول کرد که «بخشی از آن چه در نقش رستم رخ داده، «فروشُست» بوده است. همینطور در محوطه رانش اتفاق افتاده است. از طرفی، اثرات فرونشست های گسترده در خلال سالهای گذشته در دشت مرودشت، در این محوطه به علت ضعف و سستی خاک، بیشتر بوده است.»
شکاف طولی که در بارندگی های شدید بهار ۱۴۰۳ عمیق تر شد

منبع:

1403/05/18
12:01:10
5.0 / 5
255
تگهای خبر: باستانی , تاریخ , تخت جمشید , مجوز
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۵
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری