قتل گاهی که میراث جهانی یونسکو شد

قتل گاهی که میراث جهانی یونسکو شد به گزارش آثارنیوز، یونسکو، ۱۴ محوطه در رابطه با میراث «نلسون ماندلا» در دوران آپارتاید را در چارچوب یک پرونده به لیست میراث جهانی اضافه کرد.


به گزارش آثارنیوز به نقل از ایسنا، در جریان چهل و ششمین اجلاس میراث جهانی یونسکو و به افتخار مبارزه آفریقای جنوبی که ۳۰ سال پیش به حکومت اقلیت سفیدپوستان تمام کرد، محل قتل عام دوران آپارتاید و دهکده ای که نلسون ماندلا، کودکی خویش را در آن گذراند، بعنوان یکی از میراث جهانی بشری به ثبت رسید.
پرونده ای که از جانب آفریقای جنوبی در نهایت به لیست میراث جهانی افزوده شد شامل لیستی از ۱۴ مکان در سرتاسر آفریقای جنوبی است که توسط یونسکو با عنوان «حقوق بشر، آزادی و مصالحه: محوطه های میراث نلسون ماندلا» گروه بندی شده است که در بین آنها محل قتل عام شارپویل در سال ۱۹۶۰ هم به چشم می خورد؛ جایی که پلیس ۶۹ معترض سیاهپوست همچون کودکان را به ضرب گلوله کشت و نقطه عطفی در مبارزه ای که منجر گردید دولت آپارتاید، کنگره ملی آفریقا را ممنوع اعلام نماید.


دانشگاه فورت هار در استان کیپ شرقی؛ جایی که ماندلا، رهبر ضد آپارتاید در آن تحصیل کرد و روستای دورافتاده موزو؛ جایی که وی در کتاب زندگی نامه خود با عنوان «راه طولانی به سمت آزادی» گفته بود فعالیت سیاسی او برای نخستین بار در آنجا برانگیخته شد، هم در غالب این پرونده از جانب یونسکو ثبت جهانی شد.
«آدری آزولای»، دبیر کل یونسکو در اینباره اظهار داشت: «من به آفریقای جنوبی به خاطر ثبت این مکانها که نه تنها شاهد مبارزه ضد دولت آپارتاید، بلکه مشارکت نلسون ماندلا در آزادی، حقوق بشر و صلح از سوی همه ما هستند، تبریک می گویم.»
ماندلا، که در سال ۲۰۱۳ در سن ۹۵ سالگی درگذشت، در سال ۱۹۹۴، چهار سال بعد از آنکه دولت آپارتاید او را از ۲۷ سال زندان که بیشتر آن در یک سلول در جزیره روبن بود آزاد کرد، بعنوان اولین رئیس جمهور منتخب آفریقای جنوبی شناخته شد.


دبیر کل یونسکو همینطور اظهار داشت: «۲۵ سال بعد از ثبت جزیره روبن در لیست میراث جهانی یونسکو، ثبت این پرونده جدید تضمین می نماید که میراث آزادی آفریقای جنوبی و ارزش هایی که در آن تجسم می یابد به نسل های آینده منتقل می شود.»
افزودن این مکانها به لیست میراث جهانی در نشست یونسکو در دهلی نو درحالی مورد توافق قرار گرفت که ثبت سه مکان در آفریقای جنوبی هم در این دوره به ثبت رسید. اجلاس میراث جهانی یونسکو از تاریخ ۲۱ تا ۳۱ جولای (۳۱ تیرماه تا ۱۰ مرداد) در دهلی نو (هند) برگزار شد.




1403/05/09
13:39:48
5.0 / 5
236
تگهای خبر: تاریخ , روستا , زندگی , كتاب
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۴
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری