آیین های محرمی ، ۶

طشتی پر از آب به یاد تشنگان کربلا، آیینی به قدمت ۵۰۰ سال

طشتی پر از آب به یاد تشنگان کربلا، آیینی به قدمت ۵۰۰ سال آثارنیوز: تشنه کامی شهیدان کربلا برای ایرانیها بسیار اهمیت دارد بدین جهت برای آن آیینی برگزار می کنند که به آن طشت گذاری می گویند.


خبرگزاری مهر _ گروه جامعه؛ عزاداری امام حسین (ع) و یاران باوفایش در بین آذری زبان ها به شکل متفاوتی اجرا می شود. این آئین ها آنقدر سوزناک است که دل هر شرکت کننده ای را در این مراسم به درد می آورد. یکی از آئین های مهمی که در بین مردم اردبیل شهرت زیادی دارد و افراد از شهرهای دیگر حتی کشورهای مختلف برای دیدن آن در روزهای دهه اول محرم به اردبیل می روند، طشت گذاری است. وقتی امام حسین (ع) وارد منزل چهاردهم می شوند با شنیدن خبر شهادت مسلم ابن عقیل و قیص ابن مسهر به یاران خود دستور می دهند آب کافی همراه داشته باشند که این روز مبنای طشت گذاری اهالی اردبیل است. آئین طشت گذاری در استان اردبیل از ۲۷ ذیحجه به مدت ۳ روز در تمام مساجد و حسینیه ها برگزار می گردد و سوگواران و عزاداران حسینی طشت هایی را به یاد تشنه کامی شهیدان کربلا پر از آب می کنند، پس از پایان مراسم طشت گذاری دعای مخصوص خوانده می شود و از آب طشت به عنوان تبرک بیشتر حاضران و عزاداران استفاده می نمایند و آب آنرا به عنوان تبرک روی سر و سینه خود می ریزند. طشت آب در این آئین، نماد فرات و دست زدن عزاداران به طشت نماد بیعت با سالار شهیدان است. به نظر خیلی از پژوهشگران فرهنگ عزاداری، این مراسم به تقدیر رفتار جوانمردانه امام حسین (ع) در روز ۲۷ ذیحجه سال ۶۰ هجری قمری به انجام می رسد.
این طشت ها از جنس برنز یا مس و به شکل دایره بوده و بعد از عزاداری بر دوش ریش سفیدان و عاشقان حسین (ع) به مسجد وارد شده و در صورتیکه به احترام طشت ها کلیه حاضرین در مسجد به پا می خیزند در جلو آنها دسته سینه زنی با شور و شوق خاصی با شعار الدخیل یا ابوالفضل سینه می زنند و پس از دور زدن مسجد، طشت ها در جای مخصوص که با شمع های روشن و تمثال ائمه اطهار (ع) مزین شده قرار داده شده و بلا فاصله از آب پر می شود. این حضور از دومین روز محرم با عزاداری محله «اونچی میدان» شروع می شود، دسته عزاداری این محله به همراه (خوله ها) شاخه ها و زیرمجموعه هایش در دومین روز ماه محرم به خیابان اصلی شهر می روند و با گذر از بازار سنتی اردبیل (بازار قیصریه) در خیابان ها به عزاداری می پردازند. این آئین از زمان صفویه در اردبیل برگزار شده و قدمتی چندین ساله دارد اما در سال های اخیر در سایر استانها مانند زنجان، آذربایجان شرقی و غربی حتی در ورامین و مازندران هم توسط هیأت های مقیم مرکز انجام می شود.
طبق معمول همه شهرهای دیگر نیز، در اولین روزهای ماه محرم، مردم اردبیل هم علاوه بر شرکت شبانه در مساجد، تکایا و حسینیه ها، برای عزاداری پرشور به بازار سنتی و قدیمی شهر می روند. با ادامه این آداب و رسوم اعتقادی، در حقیقت اردبیل سنت طشت گذاری با سابقه ۵۰۰ ساله را حفظ نموده و آنرا امروز به عنوان یک فرهنگ اصیل مستند و قابل اتکا معرفی می کند.


منبع:

1403/04/23
13:51:06
5.0 / 5
242
تگهای خبر: آئین , آیین , بنا , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۴
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری