امروز برگزار شد؛

شکرگزاری کشاورزان چایجان در آیین ۲۵۰ ساله شیلان

شکرگزاری کشاورزان چایجان در آیین ۲۵۰ ساله شیلان به گزارش آثارنیوز، از گیلان دهیار چایجان، از برگزاری آیین شکرگزاری فصل کشت و کار تحت عنوان «شِیلان» در این روستا اطلاع داد و اظهار داشت: کشاورزان طلب باران می کنند.


ابوالفضل امیری چایجان در گفت وگو با ایسنا، از برگزاری آیین شکرگزاری فصل کشت و کار در روستای چایجان از توابع شهرستان رودسر اطلاع داد و اظهار نمود: آیین «شِیلان» یا «شِیلان کشی» امروز در روستای چایجان برگزار شد.
وی با اشاره به اینکه قدمت این آیین سنتی به ۲۵۰ سال پیش باز می گردد، اضافه کرد: کشاورزان چایجان پس از پایان فصل کشت و کار در سه نقطه که در آن مزار امامزادگان مقدس قرار دارد، دور هم جمع می شوند و ضمن شکرگزاری، طلب باران می کنند.

دهیار روستای چایجان، ضمن اشاره به برگزاری سالانه آیین «شیلان» در اواخر بهار و اوایل تابستان، اظهار داشت: شاهد استقبال کشاورزان از این سنت حسنه هستیم.
امیری با اشاره به اینکه «شیلان» امسال با برگزاری انتخابات مقارن شده است، تصریح کرد: اهالی روستای چایجان بعد از آیین شکرگزاری در پای صندوق های رای حاضر شدند.

وی ضمن اشاره به تمرکز آیین شیلان در امامزاده آقا سید حسن، تصریح کرد: این امامزاده به خاطر موقعیت جغرافیایی در مرکز روستا قرار دارد و بنابراین علاوه بر اهالی چایجان، شاهد حضور مردم از اقصی نقاط شهرستان و استان در این آیین هستیم.

دهیار چایجان با اشاره به اینکه کشاورزان با ابزار و ادوات سنتی کشاورزی آیین شیلان را گرامی می دارند، اظهار داشت: شاهد حضور بیشتر از ۳۵۰ نفر از کشاورزان در امامزاده آقا سید حسن هستیم؛ اهالی چایجان بعد از اقامه نماز و صرف ناهار در این مکان، به دو امامزاده دیگر می روند و آداب شکرگزاری را به جا می آورند.

امیری شیلان را آیینی مقدس و معنوی دانست و بیان نمود: اهالی چایجان در آیین شیلان با یکدیگر و با خویشاوندانشان دیدار تازه می کنند.

او همینطور از اهتمام دهیاری و شورای روستا بر تفکیک زباله از مبدا اطلاع داد و اظهار داشت: با مشارکت کودکان و نوجوانان زباله های بازیافتی ساخته شده در آیین شیلان را دریافت می نماییم و بعنوان تشویق، محصولاتی به آنان می دهیم.





منبع:

1403/04/16
11:27:02
5.0 / 5
231
تگهای خبر: آیین , بازیافت , بنا , روستا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۵
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری