امامی مطرح كرد؛

استقبال کاخ گلستان از لطمه شناسی آثار موزه ای

استقبال کاخ گلستان از لطمه شناسی آثار موزه ای آثارنیوز: مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از حضور و مشارکت پژوهشگران برای لطمه شناسی و شناسایی آثار نیازمند مرمت این مجموعه جهانی که منجر به احیا و مرمت آثار شود، استقبال کرد.


به گزارش آثارنیوز به نقل از مهر، مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان اظهار داشت: یک اثر تاریخی و فرهنگی به مرور زمان کهنه، فرسوده و ممکنست گرفتار لطمه های فیزیکی و بیولوژیکی شود و این تحقیقات برای شناسایی این لطمه ها مفید می باشد، تا مقدار لطمه و راه حل پیشگیری و بهبود اثر مشخص شود و در نهایت با برآورد هزینه و اختصاص اعتبار، مرمت اثر صورت گیرد.

امامی اشاره کرد: این تحقیقات در بحث حفاظت پیشگیرانه نیز مطرح است، وقتی یک اثر تحت پژوهش لطمه شناسی قرار می گیرد، هر اتفاق و رویدادی که موجب لطمه به اثر شود، مورد شناسایی قرار گرفته و از ادامه لطمه جلوگیری به عمل می آید.

وی ادامه داد: همین طور در مراحل بعدی پژوهش ها، بحث حفاظت اضطراری و مرمت اثر نیز مطرح می شود، بدین سبب تحقیقات علاوه بر معرفی و توسعه، مدیریت و انتقال دانش در عرصه موزه ها به بحث حفاظت و مرمت درست از آثار نیز کمک می نماید.

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان بیان کرد: در موزه های کاخ گلستان، مقاومتی به جهت اینکه یک پژوهشگر با اثری که گرفتار لطمه است مواجه شود، وجود ندارد، اتفاقاً مدیریت موزه ها از این که پژوهشگران یک اثر گرفتار لطمه را بررسی نمایند استقبال می کنند، تا این لطمه ها شناسایی و مرمت شود. برای اینکه هم هزینه ها کاهش پیدا می کند و هم به توسعه دانش کمک می شود، بدین سبب کاخ گلستان استقبال می کند تا پژوهشگران حوزه های مختلف بیایند و آثار مختلف این مجموعه جهانی را انتخاب و بر روی آنها کار پژوهشی انجام دهند.

امامی عنوان کرد: در این جهت این دفعه نیز بر روی فرش تالار آینه پژوهشی انجام شد، فرشی که سالیان متمادی در دوره قاجار و پهلوی در تالار آینه مفروش بوده اما به سبب فرسودگی به مخزن، منتقل و نگهداری می شده است و مرمت احیای آن برای کاخ گلستان مهمست.

وی اشاره کرد: هرچند در طول این مدت شرایطی فراهم شده بود تا این فرش گرفتار لطمه بیشتری نشود، اما به جهت اینکه این فرش احیا شود نیازمند یک پژوهش بسیار عالی از نظر محتوایی و شناسایی لطمه به همراه نحوه پیشگیری و مرمت بودیم که به اجرا درآمد، و در قالب مستندی با عنوان (قالی تالار آینه) این پروسه به نمایش درآمده است. پژوهش در خدمت حفاظت و نگهداری و بازسازی اشیا بوده و تمام تلاش این است که این تحقیقات فقط تبدیل به یک مقاله، فیلم و پیوست فرهنگی نشود بلکه از این آثار برای بهره برداری درست در امتداد حفظ آثار تاریخی استفاده گردد.

1403/04/13
10:07:21
5.0 / 5
208
تگهای خبر: آثار تاریخی , تاریخ , فرهنگ , فروش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۴
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری