مرگ بیش از ۱۳۰۰ نفر در حج ۱۹ نفر از جان باختگان ایرانی بودند

مرگ بیش از ۱۳۰۰ نفر در حج ۱۹ نفر از جان باختگان ایرانی بودند آثارنیوز: رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر اعلام نمود شمار جان باختگان حج به 19 نفر رسید. آمار کلی جان باختگان حج از طرف وزارت بهداشت عربستان تا کنون 1301 اعلام شده است.


به گزارش آثارنیوز به نقل از ایسنا، سیدعلی مرعشی که در جمع خبرنگاران حاضر در مکه سخن می گفت، اظهار داشت: هم اکنون، ۲۶ زائر ایرانی در بیمارستان هلال احمر ایران در مکه و ۲۴ زائر نیز در بیمارستان سعودی بستری هستند.
رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر درباره ی علت مرگ و بستری شدن زوار توضیحی نداد، اما گرمای هوا، کهولت سن و بیماریهای زمینه ای از با اهمیت ترین عوامل این وضعیت بشمار می رود.
مرعشی در ادامه با اشاره به بازگشت سه گروه از بیماران به کشور، اظهار داشت: تا حالا ۳۵ نفر از حجاج بیمار به کشور بازگردانده شده اند و ۵۰ نفر دیگر که شرایط بهتری دارند، در مراکز درمانی مرکز پزشکی هلال احمر یا بیمارستان سعودی بستری هستند.
رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت اظهار داشت: به ازاء هر ۶۰۰ زائر ایرانی در عربستان، یک پزشک انتخاب شده است تا خدمات بهداشتی و درمانی به آنها عرضه کنند و همین مورد، در کاهش تلفات حجاج ایرانی نسبت به سایر کشورها و درمان سریع تر آنها تأثیر بسیاری داشته است.
فهد الجلاجل ـ وزیر بهداشت عربستان ـ نیز روز یکشنبه (۳ تیرماه) شمار جان باختگان حج را بیش از ۱۳۰۰ نفر اعلام کرد، درحالی که تاکید کرده است بیش از ۸۰ درصد نهایت فاقد مجوز بودند و اصلی ترین علت مرگ این زوار، گرمای بی سابقه هوا در عربستان بوده است.
بنابر اعلام وزارت بهداشت عربستان، مصر با حدود ۷۰۰ نفر، اندونزی با ۲۰۰ نفر، هند با ۹۸ نفر و کشورهای کم جمعیتی نظیر تونس با ۴۷ نفر بیشترین میزان تلفات را در حج امسال داشتند.
وزیر بهداشت عربستان تصریح کرده است این افراد بیشتر به سبب پیاده روی مسافت های طولانی زیر نور مستقیم خورشید بدون سرپناه و استراحت گرفتار گرمازدگی شدند که موجب مرگ زوار در حج شده است.
خبرگزاری فرانسه نیز گزارش کرده است که بیشترین شمار تلفات در حج به ترتیب از کشورهای مصر، اندونزی، هند، اردن، تونس و پاکستان بوده است.
بنابر گزارش رسانه های رسمی عربستان، دست کم دو نفر آمریکایی در میان زوار فوت شده بوده اند.
امسال ۸۷ هزار و ۶۵۰ زائر ایرانی برای انجام مناسک حج تمتع راهی عربستان شدند که بعد از انجام مناسک، روند بازگشت آنها از روز جمعه (اول تیرماه) شروع شده است. شمار زوار مسلمان از کشورهای مختلف که در حج امسال شرکت داشتند، از طرف عربستان بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر اعلام شده است.




منبع:

1403/04/05
19:35:48
5.0 / 5
250
تگهای خبر: اندونزی , بنا , خدمات , زمینه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۱
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری