ده پهلوان خبر داد؛

کاوش در سه محوطه باستانی در اولویت های پژوهشگاه میراث فرهنگی

کاوش در سه محوطه باستانی در اولویت های پژوهشگاه میراث فرهنگی به گزارش آثارنیوز، رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی اظهار داشت: با اهمیت ترین پروژه کاوش امسال قلعه قورتان، کوه خواجه و قلایچی بوکان هستند.



به گزارش آثارنیوز به نقل از مهر، مصطفی ده پهلوان رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی در نشستی که در سالن اجتماعات پژوهشگاه برگزار شد اظهار داشت: در طول یکسال گذشته ۲۰ اولویت را برای کارهای پژوهشگاه ذکر کردم که مهندسی وزارت خانه و استان ها در اولویت بود. شورای پژوهشی استان ها حالا شکل گرفته تا بتوانیم اقدامات پژوهشی را مدیریت و هدفمند نماییم و در جهت آن اعتبارات برای نظام مسائل کشور هزینه شود
وی اظهار داشت: امسال بعد از سال ها وقفه در حد بضاعت در نمایشگاه کتاب با ۷۰ عنوان جدید حضور داشتیم. همین طور ۵ همایش اصلی داریم که امیدواریم در استان ها برگزار گردد.
وی اظهار داشت: دستورالعمل پیوسته های فرهنگی تاریخی پروژه های عمرانی تدوین شده و به استان ها و دستگاههای اجرائی ابلاغ گردید. ضمن این که بیش از ۲۰ برنامه علمی در هفته میراث فرهنگی داریم.
وی درباره ی کشفیات جدید در همدان اظهار داشت: مجوز کاوش در خیابان باباطاهر همدان را دادیم. چون ساخت و سازهایی پیدا شده که ماهیت آن برای ما مشخص نمی باشد.
ده پهلوان اظهار داشت: هجمه ها مقابل میراث فرهنگی روز به روز در حال افزایش می باشد این کار مدیریت نمی شود مگر با اقدامات فرا سازمانی.
وی در بخش دیگری از صحبت های خود اظهار داشت: ما در گردشگری از توان تخصصی استفاده نکرده ایم. بسیاری از جاها راهنمایان توان این را ندارند که به گردشگران بگویند چرا میراث فرهنگی اهمیت دارد. ما در بخش فناوری اهتمام می نماییم دانشجویان را فعال نماییم. گردشگری به بن مایه تخصصی نیاز دارد مردم اگر به استانی می روند نباید سرگردان باشند بلکه باید با داشته های بیشتری از یک استان بیرون بروند. بازدید کننده های ما می توانند از داشته های فرهنگی که در یک سایت تاریخی وجود دارد استفاده نمایند ولی ما چه کاری برای آنها انجام داده ایم؟
وی با اشاره به اینکه طرح جامع گردشگری لوت هنوز به دست ما نرسیده است اظهار داشت: جستجوهای تپه ازبکی شروع شد و می تواند یکی از پایگاه های ما برای کاوش ها باشد محوطه های دیگری هم در دست کار داریم مثل بی شاپور و فیروز آباد. حالا ۱۱۰ مجوز کاوش داریم که تعدادی از آنها بررسی دیرینه شناسی یا تعیین عرصه و حریم است. اعتباراتی دیده شده باید دید سازمان برنامه و بودجه چقدر از آنرا به ما می دهد. تعدادی از کاوش ها طی هماهنگی با استان ها صورت می گیرد.
ده پهلوان اظهار داشت: ما پیشینه چندانی درباره ی فرونشست ها نداریم. سیزدهمین همایش حفاظت و مرمت را داریم دو سخنران درباره ی فرونشست با سطح بالا و پایین صحبت می کنند. نشستی هم در شیراز خواهیم داشت ولی موضوع حل فرونشست ها تنها به عهده وزارت میراث فرهنگی نیست بلکه باید نهادهای دیگر به کمک بیایند.

1403/02/24
09:07:13
5.0 / 5
325
تگهای خبر: باستانی , تاریخ , دیرینه شناسی , سایت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۵
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری