معمای مجسمه مرموز مصر سرانجام حل شد
آثارنیوز: یک کارشناس دیرینه شناسی موفق شده است معمای مربوط به یک مجسمه متعلق به مصر باستان را بعد از چندین قرن حل کند.
به گزارش آثارنیوز به نقل از آرت نیوزپیپر، مجسمه عجیب و غریبی از مصر باستان که مردی زانوزده را به تصویر می کشد، بیش از ۱۵۰ سال است که در مجموعه موزه ملی اسکاتلند (NMS) در ادینبرو نگهداری می شود. چهره این مرد در طول سه هزار سال قبل در مقطعی از تاریخ نابود شده است. با اینحال در آغوش این مرد، کودک کوچک و تپلی تولید شده است که بی گمان این کودک، فرعون است.
این مجسمه که در موزه ملی اسکاتلند قابل مشاهده می باشد، مدت ها برای مصرشناسان همچون یک معما باقی مانده بود؛ چونکه ماهیت آن غیرقابل شناسایی بود؛ برمبنای مقررات سختگیرانه آن دوران، یک انسان عادی نمی توانست در هیچ مقطعی یک شاه حکمران را لمس کند، چه برسد به اینکه چنین تماس صمیمانه ای داشته باشد. در طول چندین قرن، حکاکی چنین مجسمه سنگی ارتداد محسوب می شد.
«مارگارت میتلند»، مدیر بخش مدیترانه باستان در موزه ملی اسکاتلند درباره ی این مجسمه اظهار داشت: «به محض این که مجسمه را دیدم به این فکر کردم که این مجسمه نباید وجود داشته باشد.»
اما «میتلند» تصمیم گرفت این مجسمه را رمزگشایی کند. وی در سال ۲۰۱۲ به موزه ملی اسکاتلند پیوست و در جریان نمایش مجموعه ای از مصر باستان به این اکتشاف دست یافت و نتایج تحقیق خودرا در کنفراس بین المللی درباره ی «دیر المدینة» در موزه مصرشناسی تورین ارائه کرد.
قبل از تحقیقات «میتلند»، مسؤولان موزه ملی اسکاتلند مجسمه را به شکلی تفسیر می کردند که مربی خصوصی به همراه یک کودک سلطنتی را به تصویر می کشد، این درحالی است که عتیقه شناس ویکتوریایی که برای اولین بار این مجسمه را کشف کرد، فکر می کرد این مجسمه پادشاهی است که توسط «ایزیس»، الهه مصر باستان نگهداری می شود. با اینحال فرد بزرگتر اساسا یک مرد بود.
«میتلند» می گوید: «این مجسمه به وضوح پادشاه تاج دار را به تصویر می کشد، اما یک انسان عادی هیچ گاه در کنار یک فرمانروا بصورت سه بعدی به تصویر کشیده نمی گردد. چندین قرن به تصویر کشیدن چنین ترکیبی حتی بصورت دوبعدی و روی نقاشی های مقبره نیز ممنوع بود.»
این مجسمه در سال ۱۹۸۵ میلادی به مجموعه آثار موزه ملی اسکاتلند افزوده شد. قبل از آن، این مجسمه قسمتی از مجموعه «الکساندر هنری رایند»، عتیقه شناس پیشگام، اما حدودا فراموش شده بود که نام خودرا با کاوش محلهای ماقبل تاریخ در شمال اسکاتلند و سفر به مصر بر سر زبان ها انداخت. «رایند» در سال ۱۸۶۳ میلادی در سن ۲۹ سالگی بر اثر بیماری سل از دنیا رفت. میتلند با بررسی مجدد و دقیق سوابق دقیق متوجه شد که «رایند» مجسمه را در «دیر المدینه» کشف و حفاری کرده است.
با سقوط مصر باستان، روستای «دیرالمدینه» نیز کم کم خالی از سکنه شد و هیچ گاه بازسازی نشد، اما در دوران اوج این مکان، گروه بزرگی از افراد ماهر در آن زندگی می کردند که برای تولیداتشان دستمزد خوبی دریافت می کردند. معبد این افراد به همراه مقبره های آنها درحالی که زیر شن مدفون بود، کشف شد.
«میتلند» با تحقیق بیشتر درباره ی «دیر المدینه» به این نتیجه رسید: کودکی که در این مجسمه دیده می شود تصویرگر یک فرعون زنده نبوده است، بلکه تصویرگر مجسمه یک فرعون است. تصویر مرد بزرگتر که حین زانو زدن دستانش را باز کرده است نیز تداعی کننده تصویر آشنایی از یک فرد مصری است که پیشکشی را ارائه می کند.
«میتلند» تحقیق درباره ی تمام مجسمه های دیگر «دیر المدینه» را شروع کرد و یک گروه کامل، همچون یک نمونه چندتکه ای در موزه متروپولیتن نیویورک و چندین مجسمه در موزه ملی مصر یافت. در بعضی از این نمونه ها، مجسمه شخص سلطنتی در یک محراب به تصویر کشیده شده است، در نتیجه ارتباط بین فرد پیشکش کننده و فرد سلطنتی در مقایسه با مجسمه موزه ملی اسکاتلند از صمیمیت کمتری برخوردارست.
این کارشناس نتیجه گرفت که بیشتر صنعتگران ارشد «دیرالمدینه» استثنائا اجازه داشتند که نه فقط مقبره فرمانروایان را بنا کنند، بلکه مجسمه هایی را به عبادتگاه های معبد «حاثور» می توانستند ارائه نمایند و خودرا در نزدیک ترین تماس با این افراد صاحب قدرت به تصویر بکشند. این امر بدون اطلاع دربار سلطنتی ممکن نبود. تمام جوانب کار، از مواد اولیه گرفته تا غذاهایی که می خوردند تنظیم و ضبط می شد.
با این وجود، این پرسش که «مرد بدون چهره به همراه مجسمه کودک فرعون کیست؟» هنوز مطرح است. فردی که حین زانو زدن در حال پیشکش کردن است، تاجی از گل بر سر دارد. استفاده از تاج گل در مجسمه زنان مرسوم بود، اما به جز دوره حکمرانی فرعون های «رامسس»، استفاده از تاج گل برای به تصویر کشیدن مردان به ندرت اتفاق می افتاد.
«رامسس دوم» که به عنوان «رامسس کبیر» شناخته می شود، در فاصله ۱۲۷۹ تا ۱۲۱۳ قبل از میلاد حکومت کرد و دوران فرمانروایی او، دومین دوره بلند حکمرانی در میان پادشاهان مصر باستان شمرده می شود. تصویر وی در نقاط بسیار زیادی دیده می شد؛ چونکه او بیش از هر فرمانروای مصری دیگری به افتخار خود معبد و مجسمه بنا کرد.
در این باره بخوانید:
فرعونی که با پاسپورت به فرانسه رفت
مقام عالی رتبه روستای «دیرالمدینه» که با دربار «رامسس» در ارتباط بود با عنوان «وزیر» شناخته می شد، اما در این مجسمه تصویر ردایی دیده نمی شود که بطور معمول توسط این مقام عالی رتبه پوشیده می شد.
«میتلند» معتقد می باشد گزینه احتمالی بعدی، کاتب ارشد است که احتمالاً ساخت این مجسمه را سفارش داده و مسؤول نوشته های مهم مقبره ها بوده است. اگر «میتلند» دوره «رامسس دوم» را به درستی شناسایی کرده باشد، می دانیم که کاتب مردی به نام «راموس» (Ramose) بود که مقبره او همچنان پابرجا باقی مانده است. در این صورت «راموس» موفق شده است در گالری «ادینبرو» به جاودانگی نائل شود.
نقض نظریه در میان مصرشناسان بسیار رایج است، اما تا حالا نتیجه گیری «میتلند» پذیرفته شده است.
منبع: آثارنیوز
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب