وضعیت خطوط مترو در جوار حافظیه درحال بررسی

وضعیت خطوط مترو در جوار حافظیه درحال بررسی آثارنیوز: فارس به دستور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری به همراه تعدادی از مدیران تخصصی و کارشناسان مامور به بازدید از خط 2 متروی قطار شهری شیراز که از نزدیکی حافظیه می گذرد، شد تا آنرا مطابق الزامات قانونی و نظریات کارشناسی تعیین تکلیف کنند.


در بازدید مصطفی ده پهلوان، رییس پژوهشگاه به همراه مدیران تخصصی (معاون پژوهشی، مشاور تخصصی و روسای پژوهشکده های باستان شناسی، حفاظت و مرمت، بناها و بافت های تاریخی) از قطار شهری شیراز قرار شد تمامی اسناد، اطلاعات و داده های در اختیار را سازمان قطار شهری و شهرداری شیراز در اختیار وزارت میراث و پژوهشگاه قرار دهند تا بعد از ارزیابی و بررسی شرایط طرح، تصمیم نهایی و شایسته اتخاذ شود.
پیرو شکایت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس، عملیات اجرای فاز ۲ قطار شهری شیراز فعلآ متوقف شده است تا به سرعت و دقت تعیین تکلیف شود.
رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی در حاشیه این بازدید با انتقاد از این که شهرداری شیراز و سازمان قطار شهری الزامات قانونی در مورد استعلام از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را در مرحله امکان سنجی و قبل از شروع عملیات اجرائی گرفتن نکردند، انتقاد نمود و اظهار داشت: تعامل، گفت و گو و رعایت قانون و ملاحظات کارشناسی مسیر حل چالش ها و مشکلات است.
وی تصریح کرد: در کشورهای توسعه یافته میراث فرهنگی نه فقط مانع توسعه نیست بله محور و خمیره توسعه است. اساسا توسعه ای که در آن گذشته تاریخی و فرهنگی شهرها قربانی شود، توسعه نیست.
ده پهلوان اظهار داشت: وزارت میراث مخالف ساخت مترو در هیچ جای کشور نیست بلکه آنرا به شرط رعایت الزامات قانونی لازم و نیاز جدی شهرها هم می داند.
رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خاطرنشان کرد: تا ارزیابی شرایط و روشن شدن نتایج، فعلا عملیات اجرای فاز ۲ قطار شهری شیراز متوقف می شود.
وی بیان نمود: در حال حاضر اولویت ما این است که بسنجیم و اطمینان حاصل نماییم، عبور خط ۲ متروی شهری از کنار آرامگاه حافظ آسیب، لطمه و تخریب را متوجه این مجموعه تاریخی و فرهنگی نمی کند برای اینکه لسان الغیب ثروت و آبروی فرهنگی ماست و شهره دوست و بیگانه است.
به قول علی کلانتری مزرعه نو، سرپرست سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز عبور مترو از عمق ۲۶ متری، فاصله ۸۰ متری رواق و ۱۲۰ متری آرامگاه از سطح زمین نه فقط صدمه ای به مجموعه تاریخی و فرهنگی حافظ وارد نمی کند بلکه به بهبود شرایط گردشگری شهر شیراز کمک می نماید.
به گزارش آثارنیوز به نقل از ایسنا و به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس، در این بازدید مفصل و طولانی، علاوه بر مدیران پژوهشگاه و سازمان قطار شهری شیراز، کارشناسان و مدیران اداره کل استان فارس نیز حضور داشتند و از نزدیک با شرایط و پیشرفت طرح آشنا شدند.
مطابق دستورالعمل اجرائی مطالعات فرهنگی و تاریخی و پیوست تخصصی میراث فرهنگی در محدوده طرح های عمرانی، مجوز اجرای طرح های عمرانی را شورای فنی طرح های عمرانی وزارت خانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی صادر می کند.




منبع:

1403/07/23
08:15:51
5.0 / 5
56
تگهای خبر: باستان شناسی , بنا , تاریخ , صنایع دستی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۳
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری