کشف یک لیست خرید ۳۵۰۰ ساله در ترکیه

کشف یک لیست خرید ۳۵۰۰ ساله در ترکیه به گزارش آثارنیوز، باستان شناسان کتیبه خط میخی چند هزار ساله ای را در ترکیه کشف کردند که اطلاعاتی از یک لیست خرید روی آن حکاکی شده است.


به گزارش آثارنیوز به نقل از ایسنا، باستان شناسانی که در ترکیه مشغول کاوش بودند به یک اکتشاف شگفت آور دست پیدا کردند، یک کتیبه خط میخی شامل جزئیاتی در رابطه با یک لیست خرید متعلق به حدود ۳۵۰۰ سال قبل.
«انشنت اوریجینز» در رابطه با این کشف تازه نوشت، این کتیبه که قدمت آن به حدود قرن پانزدهم قبل از میلاد بازمی گردد، شامل متن میخی است که به زبان «اکدی»، یکی از زبان ها منسوخ سامی شرقی که در میان النهرین باستان کاربرد داشت، نوشته شده است.
این کتیبه در «تپه آچانا» کشف شده است. «آچانا» یک تپه دیرینه شناسی است که در «ریحانلی»، شهری واقع در استان «ختای» قرار دارد.
وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه با انتشار اطلاعیه ای اعلام نمود این لوح خط میخی در جریان پروژه های مرمتی در شهر باستانی «آلالاخ» که به دنبال وقوع زلزله انجام شده بود، کشف شده است.
بر مبنای بیانیه انتشار یافته، این لوح ۲۸ گرمی چشم انداز جدیدی از نظر درک ساختار اقتصادی و سیستم عصر برنز متأخر عرضه خواهد کرد.


«اکدی» ها زبان خویش را به صورت آوایی و با استفاده از علایم آوایی سومری نوشتند. این سیستم امکان یک روش نسبتا استاندارد شده برای ثبت اطلاعات بود که برای کاتبان در مناطق مختلف بین النهرین قابل درک بود. این یکی از اولین سیستم های نوشتاری است که در میان النهرین باستان توسعه یافته است. این خط که در حدود ۲۵۰۰ سال پیش از میلاد به وجود آمد، از خط میخی سومری تکامل یافت که توسط سومری ها در حدود ۳۴۰۰ پیش از میلاد شکل گرفته بود.
این کتیبه کشف شده، در واقع سندی است که جزئیات خرید تعداد قابل توجهی اسباب و اثاثیه را شامل می شود.
ابعاد این کتیبه ۴.۲ در ۳.۵ سانتی متر و ضخامت آن ۱.۶ سانتی متر است. با عنایت به این ابعاد میتوان نتیجه گرفت که این کتیبه احیانا یک سند قابل حمل بوده است که توسط تاجر یا مسئول خرید اقلام مورد استفاده قرار گرفته است.



1403/05/03
21:01:08
5.0 / 5
237
تگهای خبر: استاندارد , باستانی , بنا , خرید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۱
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری