معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی:

ریسباف تجلی هنر اصفهان باشد

ریسباف تجلی هنر اصفهان باشد به گزارش آثارنیوز، اصفهان معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور با اظهار امیدواری از این که اصفهان جایی برای دادوستد صنایع دستی باشد، اظهار داشت: نظام ارزشیابی هنرمندان صنایع دستی باید در اصفهان تصمیم گیری شود و همه ما باید کمک نماییم که ریسباف تجلی هنر اصفهان باشد.



مریم جلالی دهکردی در آئین اختتامیه هفته گرامیداشت صنایع دستی است که در پس از ظهر روز (پنجشنبه، ۲۴ خردادماه) در سالن همایش های اتاق بازرگانی استان اصفهان برگزار شد، اظهار نمود: درمورد هنر و هنرمند میتوان کلمات توصیفی زیادی به کار برد، اما من تصمیم گرفتم به فردای هنر، به جای توصیف آن بیندیشم. در آخرین روز هفتهٔ صنایع دستی در خدمت شما هستیم و چند روز پیش فعالیت خویش را در این هفته از مشهد شروع کردیم. حرم امام رضا(ع) گالری موزهٔ بی بدیل ارادت هنرمندان صنایع دستی است.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور با اشاره به اینکه اقتصاد هویت بنیان که از میان دست های هنرمندان به اعتلای کشور کمک می نماید، دغدغه رئیس جمهور شهید ما بود، افزود: ما باید به ادبیات توسعه و نظام کسب و کار جهانی متصل شده و حمایت هایمان نظام مند شود تا دربرابر یکپارچه سازی جهان امروز قد علم نماییم.

او تصریح کرد: اقتصاد هویت بنیاد و معیشتِ عزت آفرین از هیچ، همه چیز می آفریند. باید رابطین تجاریِ مغز و پر زبانی داشته باشیم. ما خانواده بزرگی در این کشور هستیم. کسی بعنوان شهردار، صنایع دستی را به نمایه های شهری اضافه می کند و امام جمعه و استاندار و مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دغدغه صنایع دستی را دارند. انسجام درونی و بیرونی به جهت اینکه هنر این کشور عظمت گذشته را پیدا کند ضروری است و بنابراین از این خانواده باید اکرام کرد.

جلالی افزود: من حامل پیام سید عزت الله ضرغامی برای شما هستم. ایشان همواره بر ضرورت انسجام درونی و فرابخشی در حوزهٔ صنایع دستی تاکید دارند. انسجام درونی یعنی این که تمام ظرفیتهای میراث فرهنگی و گردشگری ما در خدمت صنایع دستی باشد. پایگاه های میراثی در خدمت صنایع دستی هستند و خانه های تاریخی، نام هنرمندان سرزمین را بر خود حمل خواهند کرد.

او ضمن اشاره به این که بیمه، نخستین گام و کوچک ترین گام و رفع پیمان ارزی برای بازرگانان اقدام دیگر این معاونت بود، اعتقاد دارد که ریسباف، موزهٔ منطقه ای خاورمیانه می شود. سپس اضافه کرد: امروز همه ما باید کمک نماییم که ریسباف تجلی هنر اصفهان باشد. ما موظف بودیم که در برنامه هفتم توسعه زیست بوم صنایع دستی را تکمیل نماییم و زیست بوم از طراحی آغاز می شود و به آموزش، تولید، بسته بندی و بازاریابی منتهی می شود. ما دست به دست هم می دهیم تا ریسباف کانون این زیست بوم شود.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افزود: نظام ارزشیابی هنرمندان باید در اصفهان تصمیم گیری شود. کانون هنرمندان باید به هنرمندان درجه هنری بدهد. در گامهای نخستین، اعطای درجهٔ هنری به وزارت میراث واگذار شده، و ضروری است هنرمندان کمک کنند که درجه هنری، گواهی نامه ارزشمندی با امضای هنرمندان باشد. نمایش و آموزش و تولید صنایع دستی یکجا عرضه می شود و گردشگران از نزدیک همهٔ این فرآیند را شاهد هستند. اینها سلول های بنیادی هستند که به محصولات مختلف تبدیل می شود. پیوند نسلی و پاسداشت هویت در پهنه جهانی شعار ما است. امیدوارم اصفهان جایی برای دادوستد صنایع دستی باشد.

آمار و ارقام افتخارات صنایع دستی در استان اصفهان

امیر کرم زاده، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان در ادامهٔ این آئین اظهار داشت: شهید رئیسی اقدامات موثری در حوزهٔ صنایع دستی انجام دادند که نتایج آن در آینده هویدا خواهد شد.

او افزود: ما امروز در اصفهان حدود ۴ هزار و ۵۰۰ کارگاه صنایع دستی داریم که حدود ۶۰ هزار نفر از این طریق ارتزاق می کنند. ما در اصفهان صنایع دستی را نه برای سرگرمی بلکه بعنوان شغل قلمداد می نماییم. این که ۱۰ درصد سهمیه بیمه هنرمندان کشور را به اهالی صنایع دستی استان اصفهان اختصاص یافته، حق آنان بود.

کرم زاده که اعتقاد دارد صنایع دستی اصفهان ۴۰ هزارسال قدمت تمدنی دارد، خاطرنشان کرد: ظرفیت جهانی شدن سایر شهر های اصفهان در حوزهٔ صنایع دستی وجود دارد و ما به دو شهر صنایع دستی اصفهان و کاشان افتخار می نماییم. ما ۱۳۲ مهر اصالت بین المللی و ۶۰۰ مهر اصالت ملی در حوزهٔ صنایع دستی داریم. در کشور، رتبهٔ اول در حوزهٔ صنایع دستی متعلق به اصفهان است. ۲۷ نشان ملی جغرافیایی داریم و ۳ نشان بین المللی جغرافیایی در حوزهٔ مینای نقاشی، قلم کاری و کاشی هفت رنگ امروز رونمایی خواهد شد. حدود ۸هزار و ۲۰۰ نفر در حوزهٔ صنایع دستی بیمه شده اند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همینطور افزود: در ۲ سال قبل حدود ۱۲۰ میلیارد تومان تسهیلات از محل تبصره ۱۶ و ۱۸ به هنرمندان صنایع دستی پرداخت شده و ۱۵ میلیون دلار صادرات صنایع دستی در کشور داشتیم و ضروری است که تلاشهای بیشتری را در این حوزه داشته باشیم.



باید صنایع دستی را به نسل های بعدی منتقل کنیم

در ادامه هم مژگان ایزدی دهکردی، رئیس کمسیون گردشگری، فرش و صنایع دستی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان اصفهان اظهار داشت: امروز گردهم آمادیم تا روز صنایع دستی را گرامی بداریم، هفته ای که به نام هنرهای دستی ثبت شده یادآور ارزشی است که این هنرها در زندگی ما دارند.

او اضافه کرد: در دنیایی که تکنولوژی بر آن غلبه دارد صنایع دستی، ما را به گذشته های لطیف و پر معنای انسانی دعوت می کنند. صنایع دستی بازتابی از فرهنگ ها و ارزش ها و هویت های ملل مختلف به شمار می روند. روح ملت ها و دستاوردهای هنری آنها که از نسلی به نسل دیگر منتقل شدند، در صنایع دستی دمیده شده است و این هنرها حامل خصوصیات فرهنگی و خصوصیات قومی اند که از راه کالا مبادله می شوند. سفیران فرهنگی قوم ها و قبیله ها هستند و داستان های خویش را روایت می کنند.

ایزدی دهکردی ضمن اشاره به محاسن روانی هنرهای دستی، خاطرنشان کرد: خیلی از افرادی که به این هنر مشغول اند، روحیه شاداب و سرزنده به دست می آورند. لطافت از مقوله های درک کردنی است و وصف کردنی نیست. هنر صنایع دستی می تواند عشق به خدا، وطن دوستی، حفظ ارزش های اخلاقی، وارستگی و کمال انسان را کمال دهد و تداوم بخشد. این هنرها می توانند چون مرحمی بر زخم های ما باشند و به زندگی ما معنای جدیدی ببخشد.

رئیس کمسیون گردشگری، فرش و صنایع دستی اتاق بازرگانی اصفهان، صنعتگران اروپایی را علاقمندان قدیمی هنر اسلامی توصیف کرد و اضافه کرد: اروپاییان امروزه برای یادگیری هنر اسلامی تلاش بسیاری انجام دادند و می گویند صنایع دستی ایران، تبلوری از دین و آداب و رسوم است که مشابه آن در جهان وجود ندارد. هنرمندان عزیز ما وارثان هنرهای نیاکان ما هستند که در سراسر دنیا مورد اکرام قرار می گیرند.

ایزدی با اشاره به اینکه سازمان ملل متحد، از سال ۱۹۶۴ روز ۱۰ ژوئن را روز جهانی صنایع دستی نامید تا از میراث های هنری باقی مانده در جهان قدردانی شود، تصریح کرد: ایران در حوزهٔ صنایع دستی معروف است و نقش اساسی در ایجاد، احیا و بالندگی این هنرها دارد و اصفهان شهر خلاق جهانی در حوزه صنایع دستی است. در حوزهٔ صنایع دستی، ۶۰۲ رشتهٔ ثبت شده در یونسکو وجود دارد که ۲۹۹ رشتهٔ آن متعلق به ایران و ۱۹۷ رشتهٔ آن متعلق به اصفهان است و اصفهان دومین شهر صنایع دستی در جهان است.

او تاکید کرد: خیلی از کشورها با صادرات صنایع دستی خود درامد کسب میکنند و به توسعهٔ اقتصادی و ایجاد اشتغال پایدار کمک می کنند. ما باید صنایع دستی را به نسل های بعدی منتقل نماییم. صنایع دستی هنر جاودانه ای ایست که پیام صلح و دوستی و زیبایی را عرضه می کند.

صنایع دستی در راه تجارت

محمد نمکی زاده، رئیس اتاق اصناف استان اصفهان هم در ادامهٔ آئین اختتامیه هفته گرامیداشت صنایع دستی اظهار نمود: به اعتقاد من روح مضاعفی در کالبد هنرمندان دمیده شده است. این افراد با فعلی کوچک، هنری بزرگ می آفرینند که در جهان تحسین برانگیز هستند. آفریده های خاص خداوند هستند و کار هنری، کار هر کسی نیست. من ۳ ماه پیش به خانم جلالی قول دادم که اصفهان میزبان هنرمندان صنایع دستی کشور خواهد بود و آنان را با بازرگانان آشنا می نماییم تا چرخ های صنایع دستی را روغن کاری و روان شود. در همین راستا در اصفهان با مهندس کشانی (رئیس اتاق بازرگانی و مهندس بهرامی (ریاست تعاونی های استان اصفهان) خانه اقتصاد اصفهان ایجاد کردیم و با هم یکی شدیم. سپس خانه صنعت و معدن را با خود آوردیم را یک کلام شدیم و یک هدف تشکیل دادیم.

او افزود: وظیفهٔ ما اینست که به آن چه شما خلق می کنید، بهای مضاعفی ببخشیم. من امروز از دکتر کرم زاده قول گرفتم که با عنایت به این که میز توسعهٔ صادرات را در اتاق اصناف اصفهان برای نخستین بار در کشور راه اندازی کردیم مأموری از سوی اداره کل میراث فرهنگ، گردشگری و صنایع دستی به ما معرفی کنند. قدم بعدی ما تشکیل شرکت تعاونی توسعه و عمران شهرستان استان اصفهان است. هنرمندان ما مطالبات و دغدغه هایی دارند که قابل مرتفع شدن هست. هنرمندان ما مباید به سیلی صورت خویش را سرخ نگه دارند. لطفا مسائل بیمه و مالیات این عزیزان را رفع کنید.

بیمه هنرمندان صنایع دستی در جال تکمیل است

همچنین نفیه عروجی، عضو هیئت رئیسه انجمن صادرکنندگان و تولیدکنندگان صنایع دستی اتاق بازرگانی استان اصفهان در این آئین چنین بیان نمود: جنس سخنان من برخلاف سایر سخن ها، امید و روشنی است با همگرایی بین انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع دستی اتاق بازرگانی، کمسیون گردشگری فرش و صنایع دستی اتاق بازرگانی و ادارهٔ کل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی استان و با حمایت اتاق بازگانی مطالبه گری شد و بیمه هنرمندان صنایع دستی تأمین شد. اصفهان بالاترین میزان افراد بیمه شده در کشور را دارد. حدود ۱۰۰۰ نفر الان در فاز اول در اصفهان بیمه شدند و این جریان تا ۳ فاز ادامه خواهد یافت.

او با اشاره به اینکه زنجیره ارزش صنایع دستی در اتاق بازرگانی برای نخستین بار در کشور درحال طراحی است، اضافه کرد: از سال ۱۴۰۱ تا کنون ۲۰ اثر از آثار شما اصفهانی ها و به نام اصفهان ثبت شده است. همینطور نشان جغرافیایی به نام اصفهان و ۳ نشان بین المللی از وای پو گرفته شده است. این نشان ها با پیوستن به زنجیره ارزش، نوید خوبی برای همهٔ هنرمندان است.

استفاده از تجربیات پیشکسوتان صنایع دستی

آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد، نماینده ولی فقیه در اصفهان هم با عرض تبریک بمناسبت هفتهٔ صنایع دستی، اضافه کرد: من روزی که با آقای کرم زاده دیدار داشتم، احساس کردم که ایشان صنایع دستی را در اصفهان زنده خواهند کرد. قبل از صنایع صنعتی، ظروف و لباس و با دست ساخته می شدند. اگر می خواهید صنایع دستی رشد کند، به صنایع دستی کم قیمت تر هم توجه کنید تا مردم کم بضاعت تر هم توان خرید آنها را داشته باشد. من دوست دارم که در اصفهان یک نمایشگاه دائمی صنایع دستی داشته باشیم و نمونه هایی از صنایع دستی را در آنجا به نمایش بگذاریم و فرآیند استفاده از آنها را به مردم آموزش دهیم. در میدان های شهر خود صنایع دستی را قرار بدهیم و کارهای بزرگ در این حوزه انجام دهیم.

او مشکل کشور را عدم وجود واسطه های تجاری خوب دانست و افزود: برخی مواقع این واسطه ها، حتی زبان خارجی هم بلد نیستند نمی توانند کاری را پیش ببرند.

این عضو مجلس خبرگان رهبری، با تاکید بر این که ضروری است پیشکسوتان هنرهای صنایع دستی مورد اکرام قرار بگیرند، خاطرنشان کرد: امیرالمؤمنین (ع) وقتی پیری را دید که به گدایی افتاده بود، اظهار داشت که از بیت المال برای او حقوقی تعیین کنند چونکه او عمری برای مردم کار کرده است. ضروری است که از این اساتید محترمانه دعوت شود که به انتقال تجربیات خوو به نسل جوان بپردازند.



به گزارش آثارنیوز به نقل از ایسنا، در آئین اختتامیه هفته گرامیداشت صنایع دستی، از لوح گواهی نامه ثبت نشان جغرافیایی کاشی هفت رنگ رونمایی و از خانوادهٔ استاد مرحوم سید مهدی علمداری، هنرمند قلم کاری مشهور، تقدیر گردید. همینطور از حامیان صنایع دستی، همچون یوسف افشارنیا مدیرکل صداسیمای اصفهان، عبدالصمد شهبازی مدیریت صندوق کارافرینی امید استان اصفهان و فرهناز رجالی، مدیر اداره کل استاندارد استان اصفهان، هم تقدیر گردید.

در ادامه هم از هنرمندانی چون منصور حافظ پرست که استاد منتخب شهر اصفهان در برنامه داوری استادان برتر رشته های صنایع دستی بودند و از اساتید پیش کسوتی همچون فتح الله عباسی هنرمند پاپی ماشه، محمد حسن مقضی استاد پیشکسوت رشته کاشی معرق، سعید آجری کارآفرین و استاد پیشکسوت کاشی هفت رنگ، محمدعلی ساعی استاد پیش کسوت رشته قلمزنی، غلمعلی فیض اللهی رشتهٔ مینای نقاشی، کیقباد بذرافشان استاد پیشکسوت رشتهٔ مشبک فلز، علی داوری استاد پیشکسوت دواتگری، و مجید صادق زاده استاد پیشکسوت رشتهٔ تهذیب، تقدیر و تشکر شد.

سپس فعالین حوزهٔ صنایع دستی به نامهای محمدحسن آقاجانی تولیدکننده رشته دواتگری، معصومه صابری مدیرعامل انجمن مینانگاران نقش جهان اصفهان، افشین میرلوحی هنرمند رشته میناکاری و فعال در حوزه آموزش صنایع دستی، سعید عکاف زاده هنرمند جوان و خلاق در رشتهٔ قلم زنی، نادر غلامی، دانشجوی فعال در رشتهٔ زیور آلات به روی صحنه آمده و از آنان تقدیر صورت گرفت.

قمرالملوک سترک دره شوری منتخب مهر اصالت بین المللی ۲۰۲۴، علیرضا میرجمال منتخب مهر اصالت بین المللی ۲۰۲۴، محمود تمتاجی منتخب مهر اصالت بین المللی ۲۰۲۴، محمد بینوا منتخب مهر اصالت بین المللی ۲۰۲۴، محسن فتحی زاده منتخب مهر اصالت بین المللی ۲۰۲۴، و زینب صفاهانی منتخب مهر اصالت بین المللی ۲۰۲۴ هم آخرین افرادی بودند که در این آوین اختتامیه از آنان تقدیر گردید.




1403/03/25
13:32:40
5.0 / 5
236
تگهای خبر: آئین , آموزش , استاندارد , بنا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۲
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری