آش داغ و دود كباب به اضافه ویزای كانادا
آثارنیوز: نمایشگاه بین المللی گردشگری درحالی برپا شد كه دود كباب های بختیاری و تهران قدیم آمیخته با بوی آش داغ و نان های محلی در روغن گداخته شده، محوطه نمایشگاه بین المللی تهران را فرا گرفته بود.
به گزارش آثارنیوز به نقل از ایسنا، سیزدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری بامداد روز یخ زده چهارشنبه ۲۳ بهمن ماه، در محل نمایشگاه بین المللی تهران، درحالی برپا شد كه تردد در بعضی معابر دسترسی به محل نمایشگاه به خاطر یخ زدگی برای بازدیدكنندگان دشوار بود.
ورودی نمایشگاه برای هر نفر بازدیدكننده ۲ هزار تومان تعیین شده است. سالن های ۶، ۷، ۱۸، ۲۰، ۲۱، ۲۲، ۳۸، ۳۸A، ۳۸B، ۴۰، ۴۱، ۴۴A و ۴۴B از كل مجموعه نمایشگاه بین المللی تهران به نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی اختصاص داده شده است. محوطه بیرونی این سالن ها نیز كامل در اختیار چادرهای عشایری و فروشندگان سوغات و خوراكی های محلی قرار گرفته كه مثل همیشه حتی در اولین روز كه خلوت ترین زمان این نمایشگاه به حساب می آید، بیشترین متقاضی را داشته باشند.
نمایشگاه را وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با همراهی چند سفیر همچون چین افتتاح نمود و چند رونمایی هم انجام داد؛ از سیمرغ برند ملی گردشگری و الواح سه شهر و یك روستای جهانی صنایع دستی گرفته تا یك ظرف كریستال كه برای خیلی ها جای علامت سوال گذاشت كه این ظرف چه بود و برای چه رونمایی گردید و چه خاصیت هایی داشت كه باید در جریان این مراسم رونمایی می شد. هرچند كه معاون صنایع دستی با این پیش فرض كه مبادا صنایع دستی بودن یا نبودن این ظرف زیر سوال برده شود، به ایسنا اصرار كرد كه این ظرف كریستال، سه پوسته بوده و با تكنیكی منحصر به فرد تولید شده و یك اثر صنایع دستی بشمار می رود.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پس از این رونمایی ها و سخنرانی در مراسم افتتاحیه سیزدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و سی وسومین نمایشگاه ملی صنایع دستی كه در میان موضوعات گردشگری، چند خطی را هم به صنایع دستی اختصاص داد، به كمپین همدردی با مردم چین پیوست و بنری كه به این منظور آماده شده بود را به همراه سفیر چین در ایران امضا كرد و بعد هم شعار «زنده باد ووهان» ـ كانون انتشار ویروس كرونا ـ را به چینی سر داد و پس از آن هم مانند دوره های قبل، زمان زیادی را به بازدید از غرفه ها اختصاص داد و حتی در یك غرفه هم دست به گل شد و كوزه ای ساخت.
سیزدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری امسال كه بدون توضیح خاصی با سی وسومین نمایشگاه ملی صنایع دستی ادغام شد، بیشترین فضا را به استانها داد تا به حضور هنرمندان صنایع دستی و معرفی تولیدات هر استان در كنار جاذبه های گردشگری و میراث فرهنگی، رنگ جدی تری بدهد و بگفته معاون گردشگری فرصتی باشد برای انتخاب مقصد سفر در تعطیلات نوروز، اما درهم آمیختگی دو نمایشگاه باتوجه به حضور فعال و پررنگ غرفه های سوغات و غذاهای محلی و گروه های موسیقی و آیینی، فضای نمایشگاه گردشگری را، هرچند با وجود برگزاری كارگاه های تخصصی آموزشی، از حالت تخصصی دور كرده و بیشتر به جشنواره سفر نزدیك كرده است.
با این حال استانها اهتمام كرده اند در این فرصت با تقسیم فضا بین هنرمندان صنایع دستی، هتل ها، بومگردی ها، آژانس های مسافرتی و نمایش تجربه هایی در گردشگری ماجراجویانه، ورزشی و سلامت با تمام ظرفیت در نمایشگاه حاضر شوند تا بیشتر به چشم آیند و كاندیدای سفر نوروزی شوند، هرچند كه برخلاف سال های گذشته، كمتر خلاقیتی در غرفه آرایی به خرج داده اند و نوآوری در صنایع دستی را ظاهرا به وقت دیگر موكول كرده اند و بیشتر با ضرب آهنگ موسیقی و ریتم حركات اهتمام در جلب نظر مخاطبان دارند و ظاهرا پیروز میدان هم آن هایی هستند كه در این روزهای تلخ، شادی بیشتری را نصیب بازدیدكنندگان كنند.
این بین بعضی استانها هم از فرصت نمایشگاه بهره برده و با رونمایی های مختلف از كتاب های تخصصی گردشگری و نقشه، گرفته تا هشتگ ها و كمپین ها، اهتمام دارند ظاهر فعالی را از خود به نمایش بگذارند.
تمركز بیشتر آژانس های شركت كننده در این نمایشگاه هم مثل دوره های قبل بر تبلیغ تورهای خارجی و فروش ویزای كانادا و اروپا است كه پیام آنها مكرر از رادیوی نمایشگاه بین المللی تهران هم شنیده می شود.
سالن اختصاص داده شده به آژانس های مسافرتی تهران در كنار جامعه گردشگری الكترونیك و دیجیتال ماركتینگ ها، كم ترین تراكم جمعیتی را در اولین روز این نمایشگاه تجربه كردند، درحالی كه این فضا فرصتی برای اطلاع از قیمت ها و خریدهای آن لاین است، هرچند كه خلاقیت و نوآوری، مهم ترین خلأیی است كه در این بخش از نمایشگاه به چشم می آید و بازدیدكننده را دلسرد می كند.
محوطه بیرونی نمایشگاه گردشگری هر سال فرصتی بود برای عرض اندام خودرو های مسافرتی یا ون كمپرها و اقامتگاه های پیش ساخته و فوری كه طرفداران زیادی هم داشتند اما امسال از غایبان نمایشگاه به شمار می آیند و موسسه های كرایه خودرو های توریستی و یك اتوبوس گوجه ای جای آنها را پر كرده است.
اتوبوس گوجه ای كه در بیرون این سالن ها بین سیاه چادرها پارك شده است، با عنوان «اولین لیموزین در ایران» خودنمایی می كند و با ریتم تند موسیقی و نورپردازی اهتمام در جذب مخاطب دارد. صاحب این اتوبوس لیموزین نما می گوید: آنرا برای عروسی ها و جشن ها شبی ۱۰۰ هزار تومان كرایه می دهد. شیشه های لیموزین اتوبوسی دودی شده و داخل آن هم تغییر دكور داده شده است.
با آن كه معاون صنایع دستی این نمایشگاه را عیدانه صنایع دستی معرفی كرده و آن فرصتی برای خرید عیدی و هدیه دانسته بود، اما بررسی قیمت برخی محصولات در اولین روز نمایشگاه، محل بحث است. از آنجائیكه بیشتر محصولات صنایع دستی عرضه شده در این نمایشگاه مستقیم از تولیدكننده به دست مصرف كننده می رسد، این انتظار را به وجود می آورد كه با قیمت مناسب تری عرضه شوند اما بنظر می رسد نرخ گذاری برخی از محصولات تحت تاثیر شاخص پایتخت نشینی خریدار، قرار گرفته است.
نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی تا روز شنبه ۲۶ بهمن ماه در محل نمایشگاه های بین المللی تهران، واقع در بزرگراه چمران برپا است. ساعت كار این نمایشگاه از ۹ بامداد تا ۱۷ عصر تعیین شده است.
منبع: آثارنیوز
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب