مدیركل ثبت و حریم آثار و حفظ و احیاء میراث فرهنگی مطرح كرد:

سختی های ثبت جهانی رباب و لنج سازی

سختی های ثبت جهانی رباب و لنج سازی به گزارش آثارنیوز، مدیرکل ثبت و حریم آثار و حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی از سختی های ثبت جهانی «هنر ساختن و نواختن رباب» و چالش های «لنج سازی» بعد از ثبت جهانی آن سخن گفت و اظهار نمود: دلیل عقب ماندگی ما در ثبت های جهانی این است که یک نگاهی مخالف ثبت بوده است، نزدیک ۲۰ پرونده سال هاست خاک می خورد.


به گزارش آثارنیوز به نقل از ایسنا، علیرضا ایزدی، در نشست رسالت ها، فرصت ها و چالش های خبرنگاران میراث فرهنگی که بمناسبت گرامیداشت روز جهانی میراث فرهنگی ناملموس از جانب مرکز میراث ناملموس تهران برگزار شد، ضمن اشاره به برخی چالش های ثبت جهانی پرونده های میراث ناملموس در یونسکو، اظهار داشت: ساز «رباب» به آسانی (در لیست میراث جهانی یونسکو) ثبت نشد و گاه به حسب سلیقه از دستور کار خارج شد. از سویی، یکی از کشورها پرونده مستقل (درباره ساز رباب) داده بود و تمام این فرایند سخت با رایزنی و مکاتبات و پیگیری آقای شهاب نیکمان، پژوهشگر و کارشناس حوزه میراث فرهنگی ناملموس و مسئول پرونده رباب، گذشت.
مدیرکل ثبت و حریم آثار و حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی بیان نمود: همه ما از وضعیت موسیقی در کشور خبر داریم، با عنایت به آن، به نظرم ثبت جهانی سازهای عود و رباب در حالی که شاید اولویت کشور نباشد، اتفاق بزرگی بود، بخصوص آن که جامعه هدف را درگیر می کند.
او که در نوزدهمین جلسه کمیته بین دولتی محافظت از میراث فرهنگی ناملموس در پاراگوئه حضور داشت، اظهار داشت: در پاراگوئه پنج اتفاق مثبت رخ داد که فقط دو اتفاق خیلی مطرح شد؛ ثبت جهانی هنر ساختن و نواختن رباب و جشن مهرگان. به سه اتفاق دیگر کمتر توجه شد؛ نخست گزارش پاسدارانه ایران در رابطه با «مهارت سنتی لنج سازی و دریانوردی در خلیج فارس» بود که مورد تایید یونسکو قرار گرفت و دیگری گزارش پاسداران ایران در رابطه با نقالی و درخواست برای انتقال آن از لیست در خطر به لیست معرف یونسکو بود.
ایزدی ضمن اشاره به اتفاقاتی که بعد از ثبت جهانی «مهارت سنتی لنج سازی و دریانوردی در خلیج فارس» رخ داد، اضافه کرد: یکی از دغدغه های ما مبحث لنج ها بود. یک اتفاق تلخ یا هر چه عنوان آنرا بگذاریم سبب شد مصوبه ای از هیأت دولت در سال ۹۸ بگذرد که ما را وارد چالش بدی کند و یکی از عناصر پرارزش ما، لنج سازی را در مخاطره انداخت. لنج سازی به نوع خود مهم می باشد اما آن چه در پرونده آن حائز اهمیت می باشد داده هایی است که در پرونده وجود دارد. مبحث این پرونده فقط لنج نیست، دفاع از هویت میهنی ما و نام خلیج فارس است. اما هیأت وزیران یک مصوبه را گذراند که برپایه آن، لنج های سنتی دیگر قابلیت بهره برداری ندارند. ما چهار سال است می جنگیم که آن مصوبه را اصلاح نماییم، آن هم در حالی که مبحث آن برای بسیاری از وزرا اصلا اولویت نیست.



او افزود: نقالی حدود ۱۳ سال است که در لیست میراث درخطر یونسکو ثبت شده است. در این زمان کارهای زیادی صورت گرفته است، هرچند کار در حوزه های فرهنگی خیلی دشوار می باشد. در این زمان آموزشکده هایی در برخی از شهرها فعال گشته است که به نقالی می پردازند. زمانیکه مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان بودم چنین آموزشکده هایی آنجا بوجود آمد و اتفاقات مثبتی رخ داده است. ازاین رو اقدام پاسدارانه ایران و درخواست برای انتقال آن از لیست میراث درخطر به میراث معرف، اتفاق بزرگی به حساب می آید.
مدیرکل ثبت و حریم آثار و حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی در ادامه اظهار داشت: آنچه برای میراث فرهنگی صدمه است نداشتن سواد فرهنگی و عملکرد جزیره ای دستگاه هاست. برای حفظ نقالی و لنج سازی باید از آن نگاه جزیره ای دست برداریم و همه دستگاه ها خویش را مکلف به حفظ این آثار بدانند.
ایزدی اضافه شدن مغولستان به پرونده نوروز را اتفاق مهمی دانست و اضافه کرد: حقیقت اینست که ما خویش را صاحب نوروز می دانیم و باید ظرافت هایی داشته باشیم تا وارد تقابل نشویم. بخصوص آن که یونسکو عرصه رقابت های سیاسی نیست.
وی در ادامه اظهار داشت: تأکیدم اینست که در پرونده ها از رفتار سلیقه ای پرهیز کنیم. در این زمان هم برای ثبت پرونده ها تلاش کردیم از سلیقه کم نماییم، چون اگر می خواستیم به روال قبل پیش رویم نمی توانستیم ثبت را انجام دهیم. مثلاً در رابطه با ثبت برخی پرونده ها اما و اگرهایی وجود دارد که ما نمی خواهیم سلیقه را در آن دخالت دهیم، چون اصالت و ارزش را از دست می دهیم. اصلا دلیل عقب ماندگی ما در ثبت اینست که یک نگاهی مخالف ثبت برخی پرونده هاست، نزدیک ۲۰ پرونده سال هاست خاک می خورد.
ایزدی همینطور معتقد است: ثبت جهانی پرونده هایی مثل تعزیه و نقالی، سبب ارتقاء آنها شده است و مطمئنا جشن های سده و مهرگان هم اگه سواد اجتماعی بیشتر شود، ارتقاء می یابد و گرفتار رویش باردیگر می شود.
مدیرکل ثبت و حریم آثار و حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی همینطور اظهار داشت: کمیته بین دولتی محافظت از میراث فرهنگی ناملموس سال آینده در هند برگزار می گردد و ایران پرونده «هنر آینه کاری در معماری ایرانی» را جهت بررسی و ثبت عرضه کرده است.




منبع:

1403/10/04
10:21:44
5.0 / 5
29
تگهای خبر: آموزش , فرهنگ , ملك , موسیقی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۳
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری