موزه کار شروع به کار کرد

موزه کار شروع به کار کرد آثارنیوز: موزه کار که ساختمان آن از اردیبهشت سال 1400 به این موزه تحویل داده شده بود، عاقبت راه اندازی شد.


به گزارش آثارنیوز به نقل از ایسنا، موزه ملی کار و رفاه اجتماعی سه شنبه ۲۹ آبان ماه در خانه «دقت» در محله حشمتیه خواجه نظام تهران افتتاح شد.
«دقت»، خانه باغی در محدوده شرق اتوبان صیاد شیرازی تهران، در خیابان اجاره دار است که قبل تر متعلق به مالک «مبلمان دقت» بود و شهرداری در سال ۱۳۸۵ آنرا از ورثه خریداری کرد و مدتی در اختیار بنیاد امیرکبیر و خانواده دکتر حبیبی بود. تا سال ۱۴۰۰ خانواده دکتر حبیبی در همین ساختمان، بنیاد امیرکبیر را اداره می کردند که آنها به تجریش هدایت می شوند و ساختمان که جزو اموال شهرداری بود به موزه کار اختصاص داده می شود. این خانه باغ در دوره پهلوی توسط حسین لرزاده ـ معمار شهیر ایران ـ تولید شده است. حالا درهای این موزه بطور رسمی به روی مردم باز شده است.
در آیین افتتاحیه این موزه، احمد میدری ـ وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ـ، علی حسینی ـ مدیر عامل موزه ملی کار ـ، حسین کمالی ـ وزیر اسبق کار و رییس هیأت امنای موزه ملی کار ـ حضور داشتند.


احمد میدری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در افتتاحیه این موزه اظهار داشت: یادم است سال ۹۹ کار اجرائی و طراحی این موزه آغاز شد و در ابتدا قرار بود مکان استقرار موزه ملی کار حوالی کرج باشد اما به خاطر دسترسی دور آن منطقه، خیابان شهید اجاره دار برگزیده شد.
او افزود: سه لفظ موزه، ملی و کار به تنهایی بار معنایی جداگانه ای دارد. موزه مکانی است که میراث فرهنگی جامعه در آنجا تجمیع می شود و یک بصیرت و تصویری است که شما را به عمق گذشته ها می برد و نقطه شروع است. واژه ملی هم که یک طور روح جمعی است و کاری که ایرانیها داشتند و شیوه زندگی شان در اینجا بصورت تصویری و تجسمی نشان داده شده است.
میدری اظهار داشت: این شکل از ابزارهای کار، ما را به تحولات عمیق حوزه اقتصادی، سیاسی و فرهنگی می رساند. بعنوان مثال مقاله هایی می خواندم درباره ی این که چطور شد فرش ایرانی تبدیل به کالای صادراتی شد؟ فرش ایران در ابتدا به این شکلی که امروز می بینیم نبود و نقش های شکسته و رنگ ها خاص پسند بود، اما الان کالایی شده که تمام دنیا آنرا پسندیده و شکل آن انحنا پیدا کرده است. دلیلش این بود که یک شرکت در اراک کارگاهی راه انداخت که نقشه فرش اولین بار در آنجا احیا شد. شیوه جدید تولید کار را از ابزار هنری به کاری صنعتی تبدیل کرد. یعنی یک نفر نقشه خوان آوردند که او نقشه فرش ها را می خواند و دقت طراحی و سرعت بالا رفت و خیلی ها می توانستند وارد صنعت فرش شوند. حالا شما ببینید یک شیوه خاص چطور می تواند تحولات اساسی بوجود آورد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: نگاه به این تحولات در عرصه کار می تواند تحولات هر دهه را به ما نشان دهد. ایران ۳۰۰ سال زودتر از تمامی ملت ها صاحب دولت شد و صاحب دولت شدن یعنی صاحب زبان و کار و نظم شدن و خیلی چیزها با ظهور دولت شکل می گیرد و در راستای عکس اگر بخواهیم بررسی نماییم باید گفت در دوران بی دولتی مرز بین تمدن و توحش، ایجاد دولت ها است.

میدری افزود: به سبب ایجاد دولت در ایران نکات مهمی از دل تاریخ ایران و شیوه های کاری که وجود داشتند درآمد. امروز موزه ملی کار در نقطه شروع است و به همه دوستانی که تلاش کردند برای این کار خسته نباشید می گویم. امیدواریم با حمایت همه ارگان ها بتوانیم بوسیله شناخت ابزار کار و شیوه های کار، درک بهتری برای شناخت تاریخ ایران داشته باشیم.





علی حسینی، مدیر عامل موزه ملی کار در آغاز این مراسم اظهار داشت: اواخر سال ۹۹ کارهای ابتدایی موزه ملی کار را شروع کردیم و از آن زمان کار بازسازی، آماده سازی، طراحی و تهیه محتوا، جمع آوری اسناد و تجهیزات لازم انجام شد.

او اضافه کرد: موزه کار نقش موزه مادر را دارد و شما هر شغلی که دارید کاری در آن نهفته است و اگر بتوانیم نقش محوری موزه ملی کار را با توسعه و تحولاتی که داریم پیش ببریم به اهدافمان نزدیک شدیم. در این موزه ابزار کار کشاورزی، نجاری، فرش بافی، چاپ، معدن، پست و سایر مشاغل به نمایش داده می شود.

مدیر موزه ملی کار از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی و شهرداری تقدیر کرد و اظهار داشت: این موزه بصورت غیر دولتی و مؤسسه عمومی شروع به کار کرده است و با حضور هیأت امنا اداره می شود. امیدوار هستم حامیانی پیدا نماییم تا بتوانیم کار اساسی موزه را توسعه دهیم.
در این زمینه بخوانید:
نمایشی از «کار در ایران» با قرض و بدهکاری!
حسین کمالی، وزیر اسبق کار و رییس هیأت امنای موزه ملی کار گفت: همانطور که بزرگان ما گفتند، گذشته چراغ راه آینده است و باید از گذشته درس بگیریم. تاریخ برای ما کلاس درس است و اتفاقاتی که در گذشته رخ داده تحولاتی را در طول تاریخ رقم زده است و موزه نمایشگاهی است که می توان در آن تجارب را برای مردم تشبیه کرد و توضیح داد.

او اضافه کرد: سال ها پیش سفری به خارج از کشور داشتم و در آنجا عکس خلیج فارس را دیدم که نوشته بود خلیج عربی و آنجا به مسئولان موزه اعتراض کردم. اگر تاریخ خودرا ثبت نکنیم گرفتار جعل تاریخ خواهیم شد، فرشی در موزه آلمان با قدمت ۶۰۰ سال است که نوشته خلیج فارس، اما در موزه ای در فرانسه عرب ها پول خرج کردند که فرش جدید با عبارت جعلی خلیج عربی بافته اند.

کمالی اظهار داشت: امروز ما به دنیای جدیدی از بحث تحولات صنعتی پا گذاشتیم. پایه همه علوم تجربه است و ما می خواهیم همه این تجارب را حفظ نموده و نشان دهیم و همه این ها می تواند برای موزه و نشان دادن به مردم باارزش باشد. امیدوار هستم دانش آموزان و مردم و آموزش وپرورش و همه نهادهای فرهنگی در امتداد توسعه این موزه به ما کمک کنند.





منبع:

1403/08/30
09:40:22
5.0 / 5
20
تگهای خبر: آموزش , آیین , تاریخ , تصویر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۳
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری