سرپرست سازمان حمل ونقل ریلی شهرداری شیراز:
آب انبار زندیه در راه خط ۲ مترو شیراز نیست
به گزارش آثارنیوز، فارس سرپرست سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز در مورد مباحث مطرح شده در فضای مجازی بر مبنای این که خط ۲ مترو، آب انبار زندیه را می بلعد، اظهار داشت: چالشی در این حوزه وجود ندارد چونکه این آب انبار در راه خط ۲ مترو نیست و برای گورستان تاریخی هم مشکلی نیست.
بیشتر از یک ماه از خبرسازی های گسترده خط ۲ مترو شیراز از ۲۰۰ متری حافظیه و احتمال بروز خطر برای این بنای تاریخی می گذرد و تابحال اخبار زیادی در این رابطه انتشار یافته و حرف و حدیث ها همچنان ادامه دارد.
چند هفته پیش یک تیم از محققان پژوهشگاه میراث فرهنگی از ایستگاه خط ۲ مترو شیراز در کنار حافظیه بازدید کردند و قرار شد پس از انجام کارشناسی های دقیق، نتایج آن اعلام گردد.
عبور مترو از حافظیه وضعیت پیچیده و مبهمی را در شیراز بوجود آورده و حرف و حدیث های بسیاری در فضای مجازی منتشر می شود.
سرپرست سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز در گفتگو با خبرنگار ایسنا در مورد خط ۲ مترو حافظیه بیان نمود: خط ۲ مترو حافظیه هیچ مشکل فنی ندارد و بارها این مورد بیان شده وصرفاً بحث در این بود که چرا مجوز میراث فرهنگی دریافت نشده و گرنه از نظر فنی هیچ مشکلی وجود ندارد.
علی کلانتری مزرعه نو خاطرنشان کرد: حتی زمانیکه در خدمت مدیرکل میراث فرهنگی و معاون وزیر میراث فرهنگی بودیم، موضوعات فنی کاملا مطرح و تفاهمنامه ای نوشته شد که برای سایر خطوط و مسائل پیش رو با هماهنگی میراث فرهنگی کارها صورت گیرد و از این نظر مشکلی وجود ندارد.
وی در مورد مطرح شدن وجود قبرستان و آب انبار در راه خط ۲ حافظیه بیان نمود: چالشی بابت آب انبار یا مساله قبرستان وجود ندارد، ما شهروند شیراز هستیم و دغدغه ما برای مجموعه حافظیه و ابنیه تاریخی که در راه قرار دارد بیشتر است. ما برای عبور مترو از محور اطلسی حتی نگران آب نمای اطلسی هم بوده ایم مگر میتوان نگرانی برای مجموعه حافظیه و آثار تاریخی این محور نداشت؟ کش دار شدن این مورد حتی جذابیت خبری خویش را از دست داده و بارها گفته شده که شهرداری شیراز تمام جوانب را درنظر گرفته است.
سرپرست سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز اظهار نمود: مجموعه میراث فرهنگی می تواند این مورد را تأیید کند که هیچ نگرانی وجود ندارد اما در مورد این که مجموعه ها باید پیش از کارهای عمرانی با میراث فرهنگی هماهنگی کنند، ایراد واردی است.
وی با اشاره به اینکه ساز و کار مجموعه میراث باید این باشد که بعد از گرفتن استعلام، سرعت بالاتری برای پاسخگویی وجود داشته باشد، اظهار داشت: پروژه های عمرانی نمی تواند زیاد معطل بماند.
کلانتری مزرعه نو خاطرنشان کرد: در حوزه خط ۲ مترو حافظیه تمام کارهای فنی دیده شده است و در شورای فنی میراث فرهنگی و جلساتی که با استاندار داشتیم تمام اتفاقات و پیوست های فنی عرضه شده است.
وی در مورد ضابطه ۷۷۷ بیان نمود: آنچه در مورد ضابطه ۷۷۷ باید گفت اینست که برای مسیر فاز اول مجوزها گرفته شد، برای مسیر دوم باید استعلاماتی از دستگاه میراث فرهنگی گرفته می شد و این مورد درست است اما عبور مترو از کنار مجموعه حافظیه قبلاً مصوب شده و در شورایعالی ترافیک در سطح کشور تأییدیه دارد و نگرانی بابت این مورد وجود ندارد.
سرپرست سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز اضافه کرد: اگر مشکلی در این حوزه وجود داشت آن قدر شهامت داشتیم که آنرا ابراز نماییم.
کلانتری مزرعه نو با اشاره به اینکه تفاهمنامه ۳جانبه با دانشگاه هنر شیراز، پژوهشگاه میراث فرهنگی و مجموعه معاونت حمل و نقل شهری نوشته شده است، اظهار داشت: بنا شد در کارهای دیگری که صورت می گیرد در محل ورودی ایستگاه کمانه های به عمق ۲ تا ۳ متر زده شود. ما در تمام ایستگاه خود نزدیک ۲۵۰ شمع داریم در این عملیات شمع کوبی ۵ متر اول را به شکل دستی سانتاژ می نماییم و میراث فرهنگی هم در این عملیات ناظر خواهد بود.
وی در رابطه با مسأله آب انبار بر سر راه مترو حافظیه بیان نمود: در مسیری که مترو رد شده است، آب انبار وجود ندارد. چندین سال قبل در چهارراه حافظیه پیش از سالن میراث فرهنگی یک فرو نشست در عمق ۴ تا ۵ متر بوجود آمده است و یک راهروی دسترسی پایاب وجود داشته است که از شهرداری برای احیای آن کمک خواسته شد و این مورد ربطی به تونل مترو ندارد چون مترو ۲۶ متر پایین تر حفر می شود و این مورد در حد شوخی است.
کلانتری مزرعه نو افزود: با عنایت به تجهیزاتی که در اختیار شهرداری قرار دارد مقرر است یک سری مطالعات صورت گیرد که اگر پایاب وجود داشته باشد، احیا شود و اصلا بحث آب انبار وجود ندارد و اگر این مورد وجود داشت میراث فرهنگی از این مورد نمی گذشت و هیچگاه اجازه حفاری نمی داد.
او در آخر بیان نمود: جهت گیری برای حفر خط ۲ مترو حافظیه درخلال شهرداری و میراث فرهنگی مثبت است.
به گزارش آثارنیوز به نقل از ایسنا، مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان فارس هم در گفت و گویی که با خبرنگار ایسنا داشت، بیان کرده بود که شهرداری شیراز تمامی مطالعات و اسناد مربوطه را در اختیار میراث فرهنگی گذاشته است و کارهای کارشناسی با دقت درحال بررسی و انجام است تا مبتنی بر کار کارشناسی تصمیم گیری شود و سپس نظر نهایی اعلام گردد.
محمد ثابت اقلیدی اعتقاد دارد بررسی های اولیه نشان داده که تونل ها در عمق ۲۶ متری زمین هستند و با آثاری که در مجموعه حافظیه وجود دارد هیچ برخوردی ندارد.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب