اظهارات معاون میراث فرهنگی در رابطه با مترو حافظیه
به گزارش آثارنیوز، معاون میراث فرهنگی کشور بعد از بازدید از محدوده تاریخی شیراز و بررسی وضعیت پروژه بحث برانگیز مترو حافظیه، اظهار داشت: ایجاد و توسعه خطوط مترو شهر شیراز باید با استعلام، مطالعه و نظارت وزارت میراث فرهنگی انجام می گرفت که با مسائل اینچنین مواجه نشود.
به گزارش آثارنیوز به نقل از ایسنا، بنابر اعلام روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، علی دارابی در دیداری که با شهردار شیراز داشت، با تکیه بر ارتقاء خدمات رسانی عمومی، اظهار داشت: با عنایت به اهمیت تاریخی و فرهنگی شهر شیراز، مبحث ایجاد و توسعه خطوط مترو شهر شیراز باید با استعلام، مطالعه و نظارت وزارت میراث فرهنگی انجام می گرفت با مسائل اینچنین مواجه نشود.
معاون میراث فرهنگی خاطرنشان کرد: معاونت میراث فرهنگی در دوره جدید سه راهبرد را در دستور کار خود قرار داد؛ حفاظت و صیانت از میراث فرهنگی، دفاع از حقوق عامه مردم و کمک به عمران، آبادانی و توسعه کشور.
او اظهار نمود: میراث فرهنگی مبحث یک دستگاه نیست، بحث هویت تمدنی یک ملت است.
دارابی اظهار داشت: بیشتر از ۳ هزار و ۵۰۰ اثر ثبت ملی در استان فارس است و از مقاصد اصلی گردشگری داخلی و خارجی به حساب می آید، بنابراین میراث فرهنگی آن، از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. باید از داشته های نیاکانمان مراقبت نماییم.
معاون میراث فرهنگی تصریح کرد: در توسعه ایستگاه های مترو، مطالعات و امکان سنجی و ملاحظات میراثی باید به شکل دقیق صورت گیرد.
دارابی خاطرنشان کرد: معاونت میراث فرهنگی هم افزایی با برنامه های توسعه و عمران کشور، لزوم رعایت چارچوب های آثار تاریخی شهر شیراز بخصوص آرامگاه حافظیه و سایر اماکن را مورد تاکید قرار می دهد.
او تصریح کرد: محافظت از میراث فرهنگی بعنوان حقوق عامه، موضوعی است که در کلیه برنامه های عمرانی و توسعه ای کشور باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.
محمدحسن اسدی، شهردار شیراز هم در این نشست اظهار داشت: خط یک مترو شیراز به طول ۲۵ کیلومتر، حدود هفت هشت سال است به بهره برداری کامل رسیده و روزانه یکصدهزار نفر را جابجا می کند.
او توضیح داد: خط۲ در ایستگاه هایی که راه اندازی شده، حدود ۹ کیلومتر است. ایستگاه حافظیه هم در این خط قرار دارد که در عمق ۲۵ کیلومتری و با فاصله ۱۲۰ متری از مقبره حافظ قرار دارد.
اسدی اضافه کرد: دو دستگاه حفاری TBM به شکل شبانه روزی درحال کار هستند. هم اکنون، یک کیلومتر مترو حدود ۳۵۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد.
شهردار شیراز اظهار نمود: ما قول داده ایم تا تیرماه سال آینده مترو را به «کلبه سعدی» برسانیم که یکی از مناطق محروم شیراز است. ضمن این که راه اندازی ایستگاه های مترو، رونق گردشگری را به همراه خواهد داشت.
اسدی اظهار داشت: در راه اندازی ایستگاه های جدید، می خواهیم نظر میراث فرهنگی و همه دغدغه مندان به شکل صددرصد جلب و اقناع شود.
پروژه مترو در محدوده حافظیه شیراز بعد از طرح احتمالاتی در رابطه با تهدید آثار تاریخی این محدوده همچون آرامگاه حافظ، با نظر میراث فرهنگی متوقف گردید. هیأت پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری هم با دستور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اواخر مهرماه از این پروژه بازدید کرد و به قول رئیس پژوهشگاه مقرر است تا حدود دو هفته دیگر نظر هیأت کارشناسی میراث فرهنگی در اینباره اعلام گردد. گفته شده است شهرداری شیراز برای اجرای پروژه خط مترو در محدوده آرامگاه حافظ از میراث فرهنگی استعلام نگرفته و در جریان حفاری با وجود قوانین واضح و پیوست میراث فرهنگی در پروژه های عمرانی و شهری، از حضور باستان شناسان و کارشناسان میراث فرهنگی استفاده نکرده است.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب