صالحی امیری:

گردشگری باید به اولویت اول کشور تبدیل گردد

گردشگری باید به اولویت اول کشور تبدیل گردد به گزارش آثارنیوز، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار داشت: ما باید از نقطه ای که ایستاده ایم عبور نماییم و گردشگری به اولویت اول کشور تبدیل گردد.



به گزارش آثارنیوز به نقل از مهر، سید رضا صالحی امیری ظهر پنجشنبه در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی که در محل استانداری یزد برگزار گردید، اضافه کرد: تا آن زمان که اولویت اول کشور تجارت، نفت و پتروشیمی باشد ضربه خواهیم خورد.
وی افزود: فضای تبلیغاتی ایران هراسی باید شکسته شود و نیازمند کارهای تخصصی و عزم ملی برای شکستن قفل ایران هراسی هستیم و اگر نتوانیم امنیت ایران را ترسیم نماییم بطور قطع در جذب توریست چالش خواهیم داشت.
وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اظهار داشت: یزد سکویی برای شکستن زنجیره ایران هراسی است و به فضل خدا این اقدام را انجام خواهیم داد و همه باید به این درک برسیم که حضور توریست به افزایش قدرت ملی منجر خواهد شد.
صالحی امیری اضافه کرد: تجربه ۴۳ ساله به ما آموخته که تصمیم درست بگیرم چون گفتار درمانی فایده ندارد و به همین علت پس از این جلسه بلا فاصله جلسه ای را در تهران تشکیل خواهیم داد و سپس نشستی نیز با نمایندگان این استان برگزار می گردد تا نسبت به اجرائی شدن مصوبات اقدام گردد.
وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اظهار داشت: با ادبیات دولت چهاردهم می توانم بگویم که یزد نمادی از وفاق و توافق ملی است و می تواند به عنوان الگویی در سطح کشور معرفی شود.
صالحی امیری اضافه کرد: یزد در تکثر دینی، قومی و مذهبی و همین طور در حوزه مدیریتی وفاق و انسجام بسیار خوبی در این استان شکل گرفته و همه اقدامات بر این مسیر استوار است که یزد جهش کرده و به حق خود برسد.
وی افزود: اطلاعاتی که ما از یزد گرفتم این که یزد به یک کارگاه بزرگ تبدیل گشته و اگر موانع برداشته شود جهشی را در آینده خواهیم دید که در کمتر استانی وجود خواهد داشت.
وزیر میراث فرهنگی اضافه کرد: هم اکنون افزون بر ۲۴ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان پروژه در این استان در حال انجام می باشد و این عدد بسیار بزرگ است همین طور مجموعه ای از ظرفیتهای جدید در این استان درحال ایجاد است که البته نیازمند اقداماتی هستیم که صورت خواهد گرفت.
صالحی امیری اضافه کرد: یزد یکی از سکوهای اصلی توسعه ملی است و باید باور نماییم که سرمایه گذاری در هراستان به مدلول هزینه نیست و تنها راه پشتیبانی از میراث فرهنگی نیز پشتیبانی از بخش خصوصی است.

تخریب آثار تاریخی از معضلات است

نماینده حوزه انتخابیه بافق نیز در این جلسه اظهار داشت: تخریب آثار تاریخی به ویژه قلعه های تاریخی در مناطق دوردست از معضلات حوزه میراث است و از عمده ترین دلیلهای آن نیز نبود ناظرین میراث فرهنگی در شهرستان ها است.
محمد رضا صباغیان اضافه کرد: توزیع ناعادلانه بودجه آثار تاریخی از دیگر معضلات است و تعدادی از نقاط کشور آثار تاریخی می سازند ولی در بعضی دیگر از نقاط آثار تاریخی با قدمت بیشتر وجود دارد اما به سبب نداشتن بودجه درحال تخریب است.
وی گفت: خیلی از آثار تاریخی در استان یزد به محل زباله و یا سکونت اتباع خارجی شده است و با برنامه ریزی درست و یا ایجاد مسیر دسترسی مناسب می توان این اماکن را باردیگر بازآفرینی کرد و از تخریب بیشتر آثار تاریخی جلوگیری کرد.

فعالان گردشگری یزد از معافیت مالیاتی برخوردار نیستند

نماینده اردکان در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست اظهار داشت: فعالین گردشگری استان از معافیت مالیاتی برخوردار نیستند در صورتیکه فقط یکی از شرکت های فعال و ‌پرسود معدنی این استان طبق اعلام اداره مالیاتی بالاتر از چهار هزار میلیارد تومان معافیت مالیاتی داشته است.
مصطفی پوردهقان گفت: فعالیت مالی شرکت های بزرگ باید در داخل استان باشد تا از این محل تسهیلات بخش های مختلف و همچون حوزه میراث فرهنگی پرداخت گردد.

نیازمند مساعد برای تکمیل پروژه های گردشگری یزد هستیم

استاندار یزد نیز در این جلسه اظهار داشت: شرکت های بزرگ یزد حمل و نقل ریلی دارند اما فقط در عرصه باری فعال است و در صورتیکه پنج راه ریلی کشور هستیم و افزون بر ۳۰ درصد بار کشور از یزد حمل می شود اما جفا و ظلم راه آهن کشور در حق یزد است که در حمل و نقل مسافری اقدام نکرده است.
مهران فاطمی اضافه کرد: تعدادی از پروژه های نیمه تمام که در عرصه میراث فرهنگی استان تحول به وجود می آورد نیازمند مساعدت جهت راه اندازی و تکمیل است که امیدواریم دراین زمینه در دولت چهاردهم همکاری لازم صورت گیرد.
وی افزود: برج و باروی یزد که در منطقه ثبت ملی و ثبت میراث جهانی شده قرار دارد خوشبختانه بالاتر از ۷۰ درصد این قسمت سالم می باشد و همچنان پابرجا مانده و اگر تکمیل شود جاذبه منحصر به فردی را خواهد داشت.
استاندار یزد اظهار داشت: منطقه آزاد گردشگری نیز مصوبه سفر دولت سیزدهم را دارد و نیازمند همکاری در این دولت می باشد همین طور خیلی از بافت های کم نظیر استان یزد قابلیت مطرح شدن را دارد و نیازمند اختصاص اعتبار برای شکوفایی است.

1403/06/17
11:58:29
5.0 / 5
93
تگهای خبر: آثار تاریخی , تاریخ , توریست , راه اندازی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۱
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری