مدیركل میراث فرهنگی فارس مطرح كرد:

از آغاز مرمت بازار وکیل تا اختصاص بودجه برای مرمت تخت جمشید

از آغاز مرمت بازار وکیل تا اختصاص بودجه برای مرمت تخت جمشید به گزارش آثارنیوز، فارس مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس از شروع کار مرمت بازار وکیل و همینطور اختصاص بودجه برای مرمت تخت جمشید و محورهای ساسانی برای سال جاری و سال آینده اطلاع داد.


محمد ثابت اقلیدی در گفتگو با خبرنگار ایسنا از آغاز به کار مرمت بازار وکیل اطلاع داد و اظهار داشت: کار مرمت بازار وکیل با اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومان آغاز شد. مرمت به علت حساسیت و دقت و زمان بر بودن کار زیادی می طلبد، برای سهولت کار، این پروژه را به ۱۴ قسمت به نیت ۱۴ معصوم تقسیم کردیم.
وی ادامه داد: همینطور در سال ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ در محور تخت جمشید ۱۱۰ میلیارد تومان و در محور ساسانی ۴۰ میلیاردتومان بودجه تخصیص داده می شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس افزود: یک هتل و همینطور ۳ اقامتگاه راه اندازی شد که این ۳ اقامتگاه ۳ پروژه هستند و در بافت تاریخی شهر شیراز قرار دارند.
ثابت اقلیدی در مورد خانه های خلاق اظهار داشت: پروژه بعدی ارگ کریم خان و بحث خانه خلاق میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است. یک پایگاه در محور زندیه ایجاد کردیم. افرادی که فعالیتهای خلاق محور و نوآورانه دارند، می توانند از این ظرفیت استفاده نمایند و ان شاءالله شاهد تاثیر دانش و فن آوری نوین در این ۳ بخش تخصصی باشیم.
وی اظهار نمود: رونمایی از کمپین والریان را داریم که این کمپین درجهت تحقق منویات مقام معظم رهبر در مسافرت به استان فارس و شهر شیراز با توجه به اقدامات غرب در ایتالیا و روم و ایجاد فضای روایتگری غلط در خصوص شکست ایران از روم است. ایشان تاکید بر معرفی سنگ نگاره ها داشتند و کمپین «این به اون در» در واقع یک کمپین بازاریابی است و عناصر گوناگونی دارد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس در مورد عناصر و بخش های کمپین این به اون در، خاطرنشان کرد: در این کمپین تلاش داریم آثار تاریخی خویش را در حوزه داخلی و در حوزه بین المللی به دنیا معرفی نماییم. بخش دیگر مرمت این سنگ نگاره ها است که البته تأمین اعتبار شده است.
ثابت اقلیدی اضافه کرد: مجسمه شکست والریان در میدان سه شهرستان داراب، مرودشت و کازرون احداث می شود. با هماهنگی که با فرمانداری و شهرداری این سه شهرستان انجام شده است، مجسمه شکست والریان به صورت سه بعدی با متریال عالی احداث می شود.
وی اظهار نمود: مبحث دیگر ایجاد زیرساخت های والریان است و این که بتوانیم در تنگه چوگان و بیشابور مسیر دسترسی به این آثار ایجاد نماییم و نورپردازی صورت گیرد. بحث دیگر پروموشن و معرفی این آثار است تا در زمینه جذب توریست داخلی و خارجی اقدام موثری انجام دهیم.
ثابت اقلیدی افزود: مبحث دیگر، بحث تاثیر آرایه های سنگ نگاره ها به روی عناصر صنایع دستی ماست که میتوان به روی زیور آلات، خاتم، مقعر و منبت این آرایه ها کار شود.
وی در مورد اعتبارات مرمت مساجد و مجموعه زندیه اظهار داشت: به لطف خدا و مدد شهید جمهور در مسافرت اول ۱۳۰ میلیارد تومان اعتبار داشتیم، ۱۰۰ میلیارد تومان برای بازار وکیل و ۳۰ میلیارد برای مساجد تاریخی تأمین اعتبار شد. مرمت بازار شروع شده است و مرمت مساجد هم تا دوماه آینده آغاز می شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس بیان نمود: مساجد قدمگاه امام زمان(عج)، مسجد وکیل، مسجد مشیر، مسجدجامع نی ریز و مسجد قدس بزودی مرمت می شوند تا ان شاءالله در بحث گردشگری مذهبی برنامه ویژه برای این مساجد داشته باشیم.




منبع:

1403/04/17
12:20:02
5.0 / 5
299
تگهای خبر: آثار تاریخی , اقامت , تاریخ , تخت جمشید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۳
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری